Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa LX 150

Aloittaja khaosaming, 03.04.12 - klo:15:09

« edellinen - seuraava »

jk_single

Ja Facon telinettä ei ainakaan kannata ostaa, se tulee kiinni eri tavalla (ei logon alle/tilalle) ja Vespan oma teline taitaa olla paljon tukevampi sen kiinnitystavalla. On paljon klappia osissa ja kromi on täysin aliarvoista, ruostuisi ulkosäilytyksessä varmaan heti. Nuukailu ei kannattanut tässä, kromi voi tietysti olla yksilövika mutta tekninen toteutus ei.

Ostin telineen Scooter-centteristä (Köln) ja voi tietysti olla että he heittivät laatikkoon sen huonoimman mitä hyllystä löytyi koska arvasivat ettei kukaan rupea Suomesta lähettämään heille takaisin.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

khaosaming

#16
Kuvia uudesta LX 150 -skootterista voi katsella Wikimedia Commonsissa (Wikipedian kuvavarasto). Laitoin ottamani kuvat luokkaan Vespa LX 150.

Kokemuksia uudesta LX:stä verrattuna edelliseen ajokkiin (Honda SH300):

Vaihdoin Hondasta Vespaan (LX 150 3v). Täytyy sanoa jo nyt, että Vespan harvat valtit Hondaan verrattuna ovat ulkonäkö ja peltinen kori. Vespa häviää melkein kaikilla muilla osa-alueilla. Kaikki tämä oli tiedossa ennen ostopäätöstä ja silti valitsin Vespan. Miksi? Puretaanpa aihetta pienempiin osiin.

Ilmajäähdytteinen moottori on äänekäs, hallintalaitteiden nupit outoja (varsinkin vilkkukatkaisija) ja jarrut kehnommat SH300:een verrattuna. Huoltoväli on lyhyempi, mikä tietää korkeampia huoltokustannuksia.

Polttoainesäiliön täyttötorvi on epäonnistunut ratkaisu. Bensan pintaa on mahdoton nähdä, ja aina roiskuu yli tankatessa. Kannattaa opetella joku rutiini, että aina tankkaa vakiomäärän, joka varmasti mahtuu säiliöön.

Kaukalo penkin alla on isompi ja irrotettavana hyvä oivallus, mutta ei sinnekään  juuri mitään kypärää mahdu, joten takaboksi on pakkohankinta. Uusissa SH-Hondissa takatarakka ja -boksi ovat vakiovarusteita.

Pidän yksipuolisesta etuhaarukasta ja pyörän ripustuksesta. Jalkalauta on Vespassa parempi, koska siinä on enemmän tilaa jalkojen liikkua. Takapyörä on helpompi vaihtaa -- riittää, kun irrottaa pakoputken pois tieltä. Toisaalta kymppituumainen takanakki kuluu vaihtokuntoon viidessä tonnissa, kun Hondan 16-tuumaisella pääsee yli 10 000 km.

Vespan penkki on limppumallisena hyvä -- ahteria voi siirtää vapaammin. Kuljettaja istuu yllättävän korkealla: lyhyellä henkilöllä jalat ylettyvät maahan nipin napin. Hondassa sai matalana tukevamman jalansijan maasta. Toisaalta ajaessa katse yltää korkeammalta pidemmälle, mikä on mukava turvallisuustekijä ruuhkassa.

Sanoinko jo, että Vespa miellyttää silmää Hondaa enemmän?



EDIT: otin toisen kuvan turhana pois. Kuva löytyy linkistä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

#17
En ole LX:ää koskaan tankannut, mutta helpottaisiko tankkausta jos käyttää samaa tapaa kuin Gts:ää tankatessa pitää käyttää. Kun pistoolia pitää tämän kuvan osoittamassa asennossa:



... niin pistoolin katkaisuautomatiikka toimii oikein. Pistoolihan tunnistaa tankissa olevan polttoaineen pinnan pistoolin putkessa olevan pienemmän putken avulla. Järjestelmä toimii epävarmasti, jos pistooli on väärässä kulmassa polttoaineen pintaan nähden. Lisäksi ainakin Gts:ssä kannattaa lopettaa tankkaus siihen, kun pistooli naksahtaa. Naksahduksen jälkeiset desit, tai desin osat päätyvät maahan, ylivuotoletkusta.

Lisäys klo 15.20: Itse olen alkanut ymmärtämään noita LX:iä ja muita pienikorisia vasta hiljattain. Taikka oikeastaan tämän vuoden puolella vasta. Ja nyt ne näyttää jo ihan hyviltä.  ;) Onnea uuden Vespan johdosta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#18
@Partanen

Tankkasin juuri samalla tavalla. Automaattisen katkaisun jälkeen liruttelin vielä vähän päälle, mutta ei siitä oikein tullut mitään -- pelkkää sohimista ja kurkkimista.

Oikeastaan pistoolia ei juuri muuhun asentoon saakaan -- vain pystyyn. Pistoolia ei voi yhtään kallistaa, koska muovinen täyttötorvi on todella tiukka. Sen luulisi saavan helposti halki pistoolia taivuttamalla tai ainakin pois sijoiltaan. Ratkaisin ongelman jättämällä tankin vajaaksi. Matkakäyttöön täytyy olla lisäkanisteri, josta valuttaa menovettä tarpeen mukaan. Säiliön koko on kahdeksan litraa.

Täyttötorvi on varmaankin suunniteltu jotakin tiettyä tankkausjutskaa varten. Mieleen tuli Venäjällä käytetty tapa, jossa bensa maksetaan kioskiin etukäteen ja pumppu aukaistaan vasta sitten etänä. Pistooli on laitettava aukkoon odottamaan ennen maksua. Olisikohan Italiassa jotakin vastaavaa? Tai sitten halutaan estää diesel-tankkaukset (mutua). Hondassa ja muissa omistamissani skoottereissa täyttöaukko on leveä ja kurkku matala. Pistoolia ei saa seisomaan, vaan sitä on pideltävä koko ajan.

Minun silmääni juuri pienirunkoiset ovat aina miellyttäneet Vespoista eniten, jo Primaveran aikoihin. LX on minusta mahdollisesti kaikkien aikojen nätein Vespa. No, joku 1950-luvun himoittu GS 150 on tietenkin ihan eri luokassa jo arvonsa ja harvinaisuutensa puolesta.

LX:n pentsiinisäiliö:

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 13.06.13 - klo:12:23
Kokemuksia uudesta LX:stä verrattuna edelliseen ajokkiin (Honda SH300):

Vaihdoin Hondasta Vespaan (LX 150 3v). Täytyy sanoa jo nyt, että Vespan harvat valtit Hondaan verrattuna ovat ulkonäkö ja peltinen kori. Vespa häviää melkein kaikilla muilla osa-alueilla. Kaikki tämä oli tiedossa ennen ostopäätöstä ja silti valitsin Vespan. Miksi? Puretaanpa aihetta pienempiin osiin.
Onnea uudelle hankinnalle.
Vespahan on kuin karamelli. Selkeästi siirryit siis enemmän fiilispuolelle. Hondahan sopi vaikka pidemmälle matkalle mutta kuinkas LX ? Tuo tankkausongelma taitaa olla kaikissa Piaggio-konsernin tuotteissa. 
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

khaosaming

#20
Lainaus käyttäjältä: JakeS - 13.06.13 - klo:15:56
...siirryit siis enemmän fiilispuolelle. Hondahan sopi vaikka pidemmälle matkalle mutta kuinkas LX ?
------------
Kaikilla skoottereilla voi ajaa pitkää matkaa 8) Kävinhän juuri Zoomerilla Kalajoella Tampereelta.

LX on tietenkin omalla tontillaan kaupunkiajossa, jossa siinäkin SH300 on parempi, vikkelämpi ja luikumpi. Olin yllättynyt, että kauan kaipaamani välimallin iskutilavuus 150 cm3 on saatavana Suomessa. Halusin tukea tätä segmenttiä. Erottuuhan sillä kevariporukoista. En olisi milloinkaan ostanut 125-kuutioista LX:ää, vaikka tehoero sataviiskymppisen hyväksi on marginaalinen. Kunpa Hondan PCX:ää saisi Suomesta 150-kuutioisella koneella. Se olisi varmaan silloin voinut olla valintani.

Totuuden nimessä (Tekniikan MaailmaTM) on sanottava, että mopon oloiset city-skodet ovat huonompi valinta maantielle ihan riippumatta kulusta. Jos tosiaan valtaosa on nopeita siirtymiä pikateitä pitkin, kannattaa hommata joku sohvapyörä -- maksi siis. Mopoksi luulemastaan vähäväkisen näköisestä menopelistä autoilijat ottavat aina mittaa, vaikka SH:lla pääsikin yleensä karkuun. Mopo on hyvä siinä, että sillä voi unohtaa vauhdin ja ajaa rauhassa pientareella (jos sellainen on). Keskellä ajorataa ajettavia city-skoottereita saa piiskata huimaan vauhtiin, eikä ajo tunnu enää leppoisalta. Tämä oli yksi tekijä, miksi vaihdoin pois SH:sta. Olen muutenkin tuupannut pyörät pois ennen maagista kymppitonnin matkalukemaa. Ehkä kyllästyin ja kaipasin vaihtelua. Kai se on sitä "fiilistelyä". Onhan minulla edelleen Kawasaki, jolla voi kokea vauhdin hurmaa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

JakeS

Hyvin ajettu zoomerilla :) Minun kärsivällisyyteni ei ehkä siihen riittäisi.
Katselin netistä Vespaasi mutta silmiini osui vain 150 ie 4v malleja. Siinä näyttäisi olevan neluskanttinen ajovalo. Mitäs eroa noissa kahdessa on? 
Meillä skoden käyttö on pääasiassa pk-seudulla pyöriminen josta taas yli puolet vaimon työmatkaa isommilla teillä. Siinä mielessä teho on jopa turvallisuustekijäkin että pysyy helposti liikenteen tahdissa moottoritielläkin. Kun taas kesälomat alkaa pyöriä niin ajan itse skodella hauho-vantaa väliä töihin kun on tarvis ja silloin ei oikeastaan aikaa fiilistelyihin vaan matkan reipas eteneminen on pääasia.
Kyllä se olisi kiva joku oikea fiilistelyreissukin tehdä ajan kanssa mutta tämä yrittäjän kirous on puuttuvine kesälomineen haittaa harrastuksia ja ne vähäiset vapaat on tarpeellista viettää enimmäkseen perheen ehdoilla.
Kun syksyn sateet alkaa niin sitten saa pitää vapaita mutta eipä skootterifiilistelyt taida olla silloin ajankohtaisia.
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 13.06.13 - klo:18:23
Katselin netistä Vespaasi mutta silmiini osui vain 150 ie 4v malleja. Siinä näyttäisi olevan neluskanttinen ajovalo. Mitäs eroa noissa kahdessa on?
------------
Neliskanttisella ajovalolla varustettu pienirunkoinen Vespa on LX:n sisarmalli Vespa S 150 (tai S 50, S 125). Erona LX:ään on ajovalo, penkki, etulokasuoja, polvisuojasta puuttuva hanskalokero ja tärkeimpänä siinä ei ole ollenkaan ajonestolaitetta (immobilizer). Myös mittaristo on erilainen.

Piaggion ilmajäähdytetyissä moottoreissa ei ole koskaan ollut (vielä) neljää venttiiliä. Ainoastaan mopo-Vespoissa. Suomen maahantuojan sivuilla (ja Bike Worldin) on virhe. Pitkään Piaggion Leader-moottorissa oli tavanomaiset kaksi. Viime vuonna tuli uusi moottorimalli, jossa on kolme venttiiliä ja muitakin muutoksia. Väittävät (Piaggiolla), että tehoa on enemmän, mutta kulutusta vähemmän. Pieniä muutoksia tuskin huomaa ajossa. Joidenkin mielestä uusi 150-kuutioinen on nopeampi valoista -- siis kiihtyvyys olisi parantunut. Tämä olisi hyvä asia kaupunkiliikenteessä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

italodisko

Onnittelut täältäkin Vespan hankinnasta. Minullakin on valkoinen LX150 ja se mielestäni on aivan oivallinen peli, vaikkakaan ei välttämättä teknisiltä spekseiltään pärjää kaikille. Ei kyllä minusta tarvitsekaan, koska nämä muut eivät ole Vespoja, mutta tämä on.

En ymmärrä tätä tankkaukseen liittyvää kritiikkiä. Minulla se ei ole sylkenyt kertaakaan yli ja saan täytettyä tankin piripintaan helposti. Varmaan johtuu siitä että minulla ei ole koskaan mitään muuta ollut kuin Vespa. Ajoin noin tonnin viikossa 150-mallilla ja huiput sain 106km tunnissa. Kulutus on ollut 3,2 litraa viiden tankkauksen keskiarvolla.

Aina pitää vähän yrittää.

khaosaming

^ Otin ensimmäisen tankkauksen varovasti, koska en halunnut läikyttää. Hirvitti, kun pintaa ei nähnyt pistoolilta. Enköhän pääse sinuiksi Vespan kanssa, kunhan ehdin ajella ja totutella.

Nopeusmittarin viisari väpättää hieman, ihan kuin PX:llä. Ei mitään uutta siis sillä rintamalla. Paljonko mittarinopeus oli silloin, kun ajoit huiput (106 km/h)?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Gts:n mittarin väpätyksen saa loppumaan vaijerin voitelulla. Voisi auttaa pikkusiskossakin?

Gts:n vaijeri on kuin pitkä vieteri. Jos se kuivuuttaan takertelee läheltä mittaristoa, niin vaijerin pyöriminen ei ole tasaista, ja mittari väpättää. Taikka kolmesta Gts Vespasta olen itse voidellut vaijerin, ja mittarin väpätys on ainakin vähentynyt, sanoisin jopa loppunut. Olen purkanut ohjaustangon muoveja sen verran, että vaijerin saa yläpäästä irti. Lisäksi avaan alhaalta yhden pultin, niin varsinaisen vaijerin voi vetää pois kuorestaan. En muista tuleeko vaijeri pois ylä-, vai alapäästä. Eli varsinaista kuorta ei tarvitse irrottaa paikaltaan ollenkaan voitelun vuoksi. Olen käyttänyt teflon-pohjaista voiteluainetta. Antanut sen valua ylhäältä alas ajan kanssa. Samalla pyyhkinyt vaijerin puhtaaksi.

Varmaan ne takuun piikkiinkin vaijerin voitelisi, jos nätisti pyytäisi. Mulle itse voiteleminen on ollut osa harrastusta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

italodisko

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 19.06.13 - klo:21:27
^ Otin ensimmäisen tankkauksen varovasti, koska en halunnut läikyttää. Hirvitti, kun pintaa ei nähnyt pistoolilta. Enköhän pääse sinuiksi Vespan kanssa, kunhan ehdin ajella ja totutella.

Nopeusmittarin viisari väpättää hieman, ihan kuin PX:llä. Ei mitään uutta siis sillä rintamalla. Paljonko mittarinopeus oli silloin, kun ajoit huiput (106 km/h)?

Vinkki tankkaukseen: löysää tankkauksessa pistoolin kahvaa viiden litran jälkeen, jos sulla on ajokilsoja yli 150km edellisestä tankkauksesta niin ei läiky ylitse. Sillä minä olen pitänyt paikat siistinä.

Mittarinopeus oli melkein 120km/h, nopeusnäytöt ovat myös viitanneet tienvarressa runsaahkoon mittarivirheeseen. Tämä oma mittaukseni perustuu GPS-paikantimen avulla tehtyy havaintoon.
Aina pitää vähän yrittää.

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: italodisko - 19.06.13 - klo:23:07
Vinkki tankkaukseen: löysää tankkauksessa pistoolin kahvaa viiden litran jälkeen, jos sulla on ajokilsoja yli 150km edellisestä tankkauksesta niin ei läiky ylitse. Sillä minä olen pitänyt paikat siistinä.
-------------
Opin oikean tekniikan melko nopeasti. Ei läiky, kun tekee niin kuin Italodisko neuvoi. Polttoaineen varoitusvalo ei muuten välähdä, kun virrat kääntää päälle. Pitäisikö merkkivalon tehdä kuntotesti alussa muiden merkkivalojen tapaan?

Huomasin tarakkaa kiinnittäessäni, että Tampereen Bike World oli asentanut akun huolimattomasti luovutushuollossa. Huoltovapaan akun sinetöity korkki oli vuotanut ja roiskinut akkuvettä pihalle. Onneksi olin ehtinyt ajaa vain 20 km. Painoin korkit kiinni toivoen, että akku pysyy tiiviinä.

Ajoin eilen 240 km. Tallille palatessani huomasin, että äänimerkin kotelon kromiritilä oli putoamaisillaan. Työnsin kiinni. Onkohan siellä jokin klipsi heti uudesta poikki, kun ritilä tuntuu olevan höllästi kiinni? Italialaista laatuako?

Akku oli luovutushuollon jäljiltä vuotanut:


Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Taitaa olla turhaa uskotella itselleen, että kaikki osat olisivat tehty Italiassa. Uskon, että korit vielä Italiassa tehdään, mutta turhan monet osat tullevat maista joissa on halvemmat tuotantokustannukset.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 09.07.13 - klo:14:02
Uskon, että korit vielä Italiassa tehdään...
--------------
Korin maalaus on huono tai ainakin siinä on sanomista. Jalkasuojassa on roskia maalin seassa. Italialaista laatua taas. Vietnamin tehdas saattaisi jopa pystyä parempaan kuin Pontedera (uusi tehdas, tuotantolinja ja veikkaan puhtaampi). Hondaa tulee nopeasti ikävä, mutta onhan minulla Vespa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.