Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mineraali vai synteettinen peräöljyksi.

Aloittaja Saku, 30.10.07 - klo:01:04

« edellinen - seuraava »

Saku

Mineraali vai synteettinen, kas siinä kysymys?
Ohjekirja suositus, Gear Oil 85 W90. Pitääkö, olla peräti hypoidi
vaihteisto/ peräöljy. Ainakin autoni taka- akselin vetopyörästössä on käytettävä
hypoidi öljyä.  ???
 

Kenzy

Ostat nyt jotakin 80W90 vaihteistoöljyä, mitä kaupasta löytyy. Itselläni muistaakseni teboilin 80W90 litkua, se on melkoista tahnaa näillä keleillä jo ulkona laitettavaksi, joten kannattaa varautua :) Isoin lääkeruisku mitä apteekista löytyy, on hyvä olla tuota peräöljyä ruutatessa, kumiletkukin voi olla hyvä idea laittaa siihen ruiskun päähän asiaa helpottamaan.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Mikähän vekotin mahtaa olla kyseessä? Kiinalaisissa skoottereissa ei ole hypoidi-pyörästöä, kuten takavetoisissa autoissa usein on, joten kinkki ei ainakaan tarvitse hypoidi-öljyä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Keeway taitaa olla kyseessä, ja juu, hypoidia ei tarvitse käyttää :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Hypoidi (GL-5) on vahvasti lisäaineistettua (rikkippitoista) ja saattaa aiheuttaa syöpymiä tietyille metallityypeille (muistaakseni ainakin pronssiyhdisteiset) yms. Hypoidia ei saisi käyttää, jollei valmistaja sitä erikseen suosittele.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Saku

Oukei. Mulla on muuten metallinen öljyprässi ostettuna autokäyttöön.
Saa kätevästi siinä kiinni olevan letkun avulla öljyt sisään.
Ostin autotarvikeliikkeestä, muutama vuosi semmoisen.
Maksoi markoissa 18,00 MK.

Partanen

Nykyisin noi synteettiset voimansiirron öljyt taitaa olla yhtaikaa sekä GL-4, että GL-5. Arvelisin, että lisä-aineistukset ovat muuttuneet, eikä noita syöpymisongelmiakaan enää ehkä ole. (?) Jos tosin en ole niistä muualta kuullutkaan kuin tältä foorumilta. Ongelma muodostuu siitä, jos laittaa GL-5 öljyä semmoiseen auton vaihteistoon, joka vaatii GL-4 öljyä, niin synkkarenkaat alkavat luistamaan, eli vaihteet rutisemaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#7
Kyllä kai se kehitys muuttuu, mutta tiedä sitten muuttuuko tarpeeksi. Eivät taida öljynvalmistajat ainakaan suositella käytettäväksi edelleenkään niissä vaihteistoissa, joissa suosituksena on GL-4. Asiasta on ollut keskustelua useasti Suomi24:n puolella ja mitä itse tulee seurattua masinistit.comissa  ;D

Yleistä tietoa löytyy esim:
http://www.roadmachine.fi/mtl.html
Kohta "Suojaa kulumiselta synkroja ja hammaspyöriä".

Myös ulkomaisilla foorumeilla ja hakusanoilla löytyy. Kannattaa laittaa vaikka Googleen "Hypoid" ja katsoo ulkomaalaisia keskusteluryhmiä.

Voihan tuo tekniikkakin olla nykyään jo sen verran kehittynyt, että syöpymiselle alttiita metalliseoksia ei käytetä, eli mitään vaaroja ei ole. Parempi kuitenkin olla varuillaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

solifer export

Mites tuo kinkki eli solifer siinä ohjekirjanen ilmoittaa samat öljyt vaihteistoon ja muuten käytettäväksi??
Luin vaan noita lukemia mitä oli ketjun alussa ei tuossa soliferin kirjasessa mitää noin rajuja ollut?Eli 15w-40.
Ei enää kehien ruuhkaa vaikka sormet jäässä ja silmät kosteina!!!

jalat

Kuinkas tarkkaa tuo on noiden peräöljyjen kanssa. Ohjekirja sanoo minulla että 85W-90. Mutta ei puhuta mitään pitääkö olla synteettistä vai mineraalia vai mitä.

Eilen olin tarjoustalossa käymässä ja siellä oli jotain 80W-90 öljyä, mutten uskaltanut vielä ostaa :)
Ajattelin ensin täältä kysellä.

Entäpä minkälaisilla hinnoilla voi olettaa löytävänsä tuollaista öljyä? Uskaltaako jostain biltemasta tai tarjoustalosta löytyvää laittaa vai pitääkö sen olla tosiaan mobilia?
Jos hakisin biltemasta tänään sellaisen öljynkeräys-kannun. Sellanen lituska mihin voi suoraan valuttaa öljyt. Samalla voisin sieltä ostaa jos siellä on ja ne muillekin on kelvannut.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Partanen

Tarjoustalo myy merkkiöljyjä kohtuuhintaa, eli ainakin Mobilia ja Teboilia. Bilteman öljyt olen jättänyt hyllyihinsä periaatteen vuoksi. Siksi, että niistä ei tiedä mitä ne on. Kyllä mineraaliöljy hoitaa hommansa mopokäytössä. Tärkeintä on se, että niitä vaihtelee edes joskus, vaikka edes kerran vuoteen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

En ole minäkään Biltemasta uskaltanut ostaa..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Peräöljyn täyttöön on hyvä väline pitkäletkuinen tippakannu, jolla hyvinkin ruikkii tuollaisen määrän lämmitettyä öljyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.04.08 - klo:13:40
Peräöljyn täyttöön on hyvä väline pitkäletkuinen tippakannu, jolla hyvinkin ruikkii tuollaisen määrän lämmitettyä öljyä.

Onkos se niin paksua, että se ei lämmittämättä perään mene?
Kannattaako skootteri muutenkin ajaa lämpimäksi ennen kuin rupeaa vanhoja öljyjä poistelemaan?
Varmaan valuu paremmin...
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Perää kannattaa lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella. Tietysti ajon jälkeen lunnostaan lämmin perä on helppo.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04