Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mistä kierroslukumittari 4-tahti moposkootteriin?

Aloittaja Partanen, 07.12.07 - klo:17:55

« edellinen - seuraava »

Partanen

Baotianissa ei ole kierroslukumittaria, joten jonkinlainen mittari olisi kiva, kun noiden rullien ja jousien kanssa kikkailee. Silloin tällöin olen yrittänyt mittareita etsiskellä, mutta melko haastavaa se on ollut. Halvemmat autokäyttöön tarkoitetut kiekkamittarit eivät toimi yksipyttyisessä nelarissa. Tällä hetkellä olen päätymässä mahdollisesti "Stage6"-merkkiseen pieneen digitaaliseen mittariin, jossa on lisäksi lämpömittari ja käyttötuntimittari, ainakin. Jotain arvoja ilmeisesti jää muistiinkin niin halutessa. Tiedän, että tuommoinen numeronäyttö ei ole luettavuuden kannalta paras mahdollinen, mutta ehkä sen kanssa pärjäisi, kun skootterissa ei kuitenkaan niin hirveästi kierrokset vaihtele jatkuvasti. Huonosti tosta suomalaisten kokemuksia löytyi, jotain vain saksaksi. Jos nyt jollakulla tuommoinen on, niin äkkiä mielipiteitä puolesta, tai vastaan. Kokemuksia, tai ehdotuksia myös muista mahdollisista mittareista ja ratkaisuista olisi kiva kuulla.

Linkki Stage6 kierroslukumittariin kauppiaan sivuille: Stage6
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Moi Partanen, niin nämä yksipyttiset 4 ja 2t pelit on hieman katveessa runtukellojen suhteen. Mutta esim isommissa enduropeleissä olen nähnyt runtukellon, tosin digitaalisena, esim ktm ja muistaakseni jammukin on sellaista käyttänyt. Joten miksei ne pienellä modaamisella kävisi myös skootteriin, ne kun ottaa syötön puolalta. Tuosta mainitsemastasi mittarista ei kyllä ole mitään hajua, johtuen varmaan siitä, että olen perehtynyt nykyään enempi 2t peleihin. Ennen pelasin autojen kanssa kyllästymiseen sati, mutta se ei tässä ongelmassa auta. Niin ja eikös ennen vanhaan ollut perinteisiä kelloja 1 mukisissa moottoripyörissä. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Niissä kevareissa mitä mulla oli 16-17 vuotiaana, Suitsan Gamma ja Yamaha RD  :-[, taisi olla kierrolukumittari toteutettu vaijerilla. Ykspyttysiä siis. Vaijeri meni koneen päältä johonkin vaihteistoon. Toi linkkini mittari olisi jotenkuten siedettävän hintainen, jos samalla tilaisi jotain muutakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian


Partanen

Kiitokset vinkeistä. Joskus olen seurakunnan elektroniikkakerhossa ollut, mutta saattaisi jäädä tekemättä tuo omatekoinen mittari.  :P Noi isompien motskareiden mittarit voisivat olla vaihtoehto, mutta ne pitäisi ehkä saada käytettynä, hinnan vuoksi.

Hiukan kiehtoisi mittailla myös öljyjen ja sylinterin lämpötiloja samalla, jos mittarissa semmoinen toiminto olisi. Hirveällä tuurilla voisi saada muutoskappaleen siihen kiinalaisen nelarikoneen vasemmalla puolella olevaan öljyntyhjennysproppuun siten, että saisi anturin kiinni.

Taidan mennä tavailemaan vielä saksalaisten kokemuksia. Ainiin, Racing-Planet lähetti sähköpostilla 10euron arvoisen etukortin, jota voi hyödyntää yli 50euron tilauksissa. Ehkäpä ne eivät vetäneet herneitä nokkaan, kun kesällä valittelin sinne siitä väärästä varinremmistä..  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#5
Haluaisin kovasti tukea suomalaista työtä, ja ostaa Suomesta aina kun mahdollista. Ymmärrän myös, että pienillä markkinoilla täytyy olla vähän paremmat katteet, että myyminen kannattaa. En tilaile tavaraa ulkomailta muutaman euron halvemman hinnan takia. Mutta tympii, kun kauppiaiden pitää mennä äärimmäisyyksiin. Tässä sama todennäköisesti sama mittari eri tuotemerkillä, mutta miksi hinnan pitää olla kaksinkertainen:

http://www.storm-motor.fi/shop/workspace.client_storm/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=KOS-BA003020

Lisäys: Johan löytyi tolkullisempi myyjä Suomesta, joten eiköhän se tästä:

http://www.kikotin.fi/product_catalog.php?c=181&page=1
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 08.12.07 - klo:14:27
Haluaisin kovasti tukea suomalaista työtä, ja ostaa Suomesta aina kun mahdollista. Ymmärrän myös, että pienillä markkinoilla täytyy olla vähän paremmat katteet, että myyminen kannattaa. En tilaile tavaraa ulkomailta muutaman euron halvemman hinnan takia. Mutta tympii, kun kauppiaiden pitää mennä äärimmäisyyksiin. Tässä sama todennäköisesti sama mittari eri tuotemerkillä, mutta miksi hinnan pitää olla kaksinkertainen:

http://www.storm-motor.fi/shop/workspace.client_storm/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=KOS-BA003020

Lisäys: Johan löytyi tolkullisempi myyjä Suomesta, joten eiköhän se tästä:


http://www.kikotin.fi/product_catalog.php?c=181&page=1

juuri noita mittarita enskamiehetkin käyttää, sekä sigmaa nopeuden mittaamiseen, mutta en kyllä ymmärrä tuota hintaeroa samasta tuotteesta. Vai johtuneeko siitä, että stormi on iso lafka ja myyjien pitää tienata katteensa, kun toinen on selvästi vain nettifirma,,, mene ja tiedä...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Osaa se näköjään saksalainenkin pyytää sen 119euroa. Vaikuttaisi siltä, että tuota Stage6/Koso mittaria myydään myös nimellä "shin yo", josta suomalainen kehtaa pyytää 129euroa. Melko samanlainen näyttäisi olevan:

http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/tarvikkeet/mittarit/2895/360-210
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tänään kävin hakemassa postista paketin, jossa Stage6 kierroslukumittari ja suurtehopuola. Racing-planetista tilasin sitten kuitenkin, sillä täällä meillä peruspuola maksaa 30â,¬, ja Saksassa oli tehopuolalla hintaa alle 25â,¬. Samalla tuli taas lisää variaattorinkin rullia. Toimitus oli nopeaa, kunhan saimme ensin kielimuurin Saksan kauppiaan kanssa murrettua. Kierroslukumittari, englanniksi ja siitä Saksaksi käännettynä aiheutti hieman ihmetystä.

Ensivaikutelma mittarista on hyvä, vaikka en vielä ole kokeillut. Sopivan kokoinen. Toimii siis 2- ja 4-tahtikoneissa, 1-12 sylinterisissä, kierrosalueella 500-22000kier./min. Säädettävä ylikierrosten varoitin. Mittaa myös käyttötunteja ja lämpötilaa välillä -50 - 110 astetta. Kierrosmittarille otetaan sykäys suoraan tulpan suurjännitepiuhasta kiertämällä "anturipiuha" tulpanjohdon ympärille. Ei oikein vakuuta automiestä, mutta aika näyttää miten toimii. Ainakin mahdollistaa nopean asennuksen erilaisiin moottoreihin. Laitteessa on paristo, sekä virtapiuhat. Onko virtapiuhat sitten mitä varten, ei selviä ohjeesta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

helkama sc1

 Kokemuksia, tai ehdotuksia myös muista mahdollisista mittareista ja ratkaisuista olisi kiva kuulla.

Tossa helkama sc1 on pieni kierroslukumittari olisiko siitä apua jos maahantuojalta kyselisi mitä mahtaa maksaa ainakin se toimii minusta ihan hyvin terv helkaman omistaja

Partanen

Stagen kierroslukumittari ominaisuus tuli testattua. Hyvin toimii. Kytkeytyy toimintaan itsestään, kun moottorin käynnistää. Muut toiminnot kokeilen vasta lämpimämmillä keleillä ja kun ei ole uudenvuodenpäivän kohmeloa..  :P

Mittarin ohjeissa sanottiin, että jotkut nelitahtikoneet sytyttävät jokaisella kampiakselin kierroksella. Niin teki Baotian. Eli kun ohjelmoin mittarin nelitahtiasentoon, niin tyhjäkäynti oli ryyppy päällä 8000. 2-tahtiasennossa näytti uskottavampia lukuja. 4.7 grammaisilla rullilla ja vihreällä Malossin jousella kierrokset olivat kiihdytyksessä n.6500 kierrosta minuutissa, eli keveempää rullaa vaan.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Steelwing

#11
Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 01.01.08 - klo:15:09Mittarin ohjeissa sanottiin, että jotkut nelitahtikoneet sytyttävät jokaisella kampiakselin kierroksella. Niin teki Baotian. Eli kun ohjelmoin mittarin nelitahtiasentoon, niin tyhjäkäynti oli ryyppy päällä 8000. 2-tahtiasennossa näytti uskottavampia lukuja. 4.7 grammaisilla rullilla ja vihreällä Malossin jousella kierrokset olivat kiihdytyksessä n.6500 kierrosta minuutissa, eli keveempää rullaa vaan.  ;)
Edit: ei mitään

Partanen

Lämpömittarin anturia öljynlämpöjen mittaamiseksi en ole vielä saanut asennetuksi, koska sopivaa sovitekappaletta ei ole. Näillä näkymin tarvitsee erilaisen anturin, semmoisen jonka saisi sopimaan öljypropun reikään. Antureita on olemassa useaa eri mallia, mm. semmoinen lenkki, joka laitetaan sytytystulpan ja kannen väliin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Mietin paistomittarin soveltamista moottorin eri kohteiden mittailuun. Niissä on ehkä riittävä skaala. Reikien porailusta tulee purua, joka voi estää sen asentamisen ilman moottorin purkamista.

Digirundimittarin kytkentöjä voi löytyä  harrastepiireistä. Se ei muistaakseni ole edes hankala tehdä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Mites muuten kiinnitit stage6:n ruuvilla/tarralla/pikakiinnitys tms?