Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi hankit (maksi)skootterin?

Aloittaja Kymcomies, 28.02.13 - klo:13:17

« edellinen - seuraava »

Midland

"Jännä miten sana Vespa tarkoittaa skootteria tuolla elävässä elämässä." Ite oon kans huomannu, että monille skootteri=moposkootteri. Jos puhun ajelleeni skootterilla satasta tuolla isolla tiellä, niin suu loksahtaa auki ja kysellään "mitäs poliisi siihen sanois?". Mut eikös ennenvanhaan valtaosa ollutkin just MP-skoottereita, Vespat varsinkin-yli 50 kuutioisia..? Nyt sitten valtaosa taitaa olla moposkoottereita.

HiTec

No ihan omakohtaisestikin tuo uudempien moposkootterien sähköinen rajoitin on kyllä todella >:( Mopo kulkee ja kiihtyy ihan OK, kunnes tulee tuo rajoitin vastaan ja ekan kerran kun näin kävi, hyvä etten nenälleni lentänyt. Siis todella jyrkästi leikkaava ja totaalinen seinä :-\ No sittemmin hieman asiaan perehtymistä ja no more. Disablointi tässä tapauksessa oli vieläpä todella lapsellisen helppoa ja nyt se on kahvan kääntäjästä kiinni, kuinka "rajoitin" toimii = tuolla on nyt huomattavasti miellyttävämpi ajella, vaikka nyt ihan sitä lainkin sallimaa nopeutta :)

Huipuilla vinguttamiseta kun on taas sitten ne omat haittansa, eikä tuollaisen kinkki-skoden osien huomattavan nopea kuluminen todellakaan ole niitä vähäisimpiä :-\ Vaan pitää myöntää että tuo ex. Kymco menetti rajoittimensa jo 1kk sisällä sen ostamisesta ja se viihtyi talossa 1999-2012, jona aikana mittariin kelattiin reippaasti yli 40tkm. Silti koko aikana ei tarvinnut vaihtaa kuin hihnat ja painosarja jossain 25tkm kohdalla + tietty takagummi n. 15tkm välein 8)

Sarjassamme henk.koht. painimista: Pinokkio X10 vai MP3 LT? Vaiko kenties kisan musta hevonen Honda NC700X DCT ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

pugt200

Motoretta testasi juuri maxien maxeja ja Suzuki Burgman Executive voitti tittelin. Esim BMW C650GT taipui niukasti.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 01.03.13 - klo:07:44
Nyt tekisi mieli Piaggion X10:ä koska maksi vaan on paras tapa tehdä reissua ja X10 on järkyttävän hieno ja vielä kohtuuhintainen. Saisivat vaan tuoda Suomeen sen 350 cc:n viissatanen kun on koneena vanha konstruktio.

Taitaa Pinokkion wanha politiikka ollla vieläkin hyvin voimissaan: Maassa on tasan 1kpl X10:jä koeajossa, jota sitten kierrätetään pitkin Suomea. Ja jos sitten satut sen haluamaan, niin tervetuloa jonoon, sen verran tipoittain tuntuu tuota maahan tulevan. Ihan tasan sama systeemi oli jokunen vuosi sitten kun MP3  => sun tosiaan pitää haluta sitä jotta sovittelet aikataulusi koeajolle ja jaksat sitten vielä venata sitä omaa kpl maahan saapuvaksi - varusteista nyt sitten puhumattakaan jotka tulee herra ties milloin :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

lehtijussi

X10 on yksi vakavasti otettava vaihtoehto Kymcon seuraajaksi. Onneksi ei vielä ole tarvetta päivitykseen. Eiköhän noita piakkiooneja ole vuoden, parin päästä ihan riittävästi tarjolla. Uutenakin.

Niiettä miksi maxiskootteri hankittuna. Sillä ei pääse liian lujaa liian äkkiä. Ja se nyt vaan herättää kiehtovia fiiliksiä... Henkimaailman juttuja? :o

HiTec

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 11.05.13 - klo:17:17
X10 on yksi vakavasti otettava vaihtoehto

No tuosta em. listastani on jo NC700X tänään kylmätyypätty, kuten myös MP3 (tosin "vain" 400cc ei-LT) ja tarkoituksena oli täydentää lista X10:llä, mutta ei niin ei kun tarjolla on vain ei-oota :-\ Ja yhteenveto noista kahdesta nyt tyypätystä on lyhykäisyydessään: En tykännyt :-\

Mutta sitten se musta hevonen niin tuli istuttua myös BMW K1200LT -00 päällä, kun samaan 10ke hintaluokkaanhan sekin tippuu. Ja voi poijjaat, kyllähän oli juhlaa! Jos vertaisin olohuoneen nahkasohvaan, niin aliarvostaisin tuota Bemppua jo aika raskaasti, sen verran muhkean mukava kokemus tuo oli :) Varusteista löytyi mm. radio, vakionopeudensäädin (!) ja muutakin pientä nappulaa ihan riittävästi. Vaan lähde tuollaisella "matkalehmällä" sitten Hki keskustaan pyörimään, meinaan niitä kiloja oli tuossa hallin lattiallakin työnneltäväksi aika mahtavasti liikaa :-\

Mutta sanasta naista ja sarvesta härkää - kait ;) Vaimo on jo aikaa sitten luvannut jos tuollainen Gold Wing / BMW LT / ... lehmä taloon tulee, kuulemma hätätilassa myös FJR kelpaisi, niin hänetkin saa takaritsalle istumaan ;D Mutta edes Burgman ei aikanaan kelvannut, vaan olisiko X10 sitten "riittävä" ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

HiTec

Nyt meni allekirjoittaneen maxi-case mielenkiintoiseksi! ???

Virallisen tahon kautta saisi (jos jaksaisi riittävästi ootella) valkoista ja mustaa X10 500i hintaan 10.400;- kuluineen kaikkineen. Vaan kun värivaihtoehdot ovat nuinkin niukat ynnä saatavuus heikohkoa, niin kyselin harmaatuontia. Hinta olisi centilleen sama, mutta saatavuus hyvä ja sininen värikin natsaisi mieltymyksiini. Hmm... ???

Ja toki samalla kysäsin myös tuota uutta 350i vaihtoehtoa, joka irtoaisi harmaatuotuna myöskin sinisenä ja hyvällä saatavuudella hintaan 8.250;- kuluineen kaikkineen - ja tätähän ei virallisesti maahan tuoda (vielä) lainkaan ??? Tuossa joutuisi tietty tinkaisemaan (pienoisen tehon ja väännön vähenemisten lisäksi) siitä sähköisesti säädettävästä takajousituksesta, mutta toisaalta saisi uusinta uutta moottoritekniikkaa, märkäkytkimineen ja Eco/Sport-ohjelmineen ja sitä kautta kenties pidemmän toimintasäteenkin. Ja ehkä se vak.yhtiön tätikin voisi olla hieman armollisempi vuosimaksulaskua kirjoittaessaan. Rungoltaanhan tuo on muutoin identtinen isosiskonsa kanssa :)

Vaan sitten se kyssäri takuiden suhteen. Voiko virallinen maahantuoja tosiaan laillisesti tylyttää, jotta tuolla harmaauodulla ei olisi takuuta lainkaan? Eikös nämä takuut kuitenkin pitäisi olla EU-tasoisia ja valmistajallehan ne käsittääkseni aina rullataan ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

Kyllä kai maahantuojia voi olla useampiakin, ja jokainen huolehtii itse maahantuomistaan ajokeista. Tiedän, että monet tulkitsee EU:n tahdon niin, että maahantuojien pitäisi hoitaa takuuhommat ristiin, jos asiakas niin haluaa. Käytäntöhän sen sitten näyttäisi miten homma toimii. Helppoa se tuskin olisi, vaatia ns. harmaatuodun laitteen takuukorjauksia itseään virallisena pitävän maahantuoja piikkiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Juu, ymmärtäisin tosiaan jos takuukorjauksen lasku jäisi sen virallisen maahantuojan omaan taseeseen, mutta kun käsittääkseni tästä ei ole kyse. Maahantuoja laskuttaa nuo viimekädessä valmistajalta = maahantuoja itse saa vain lisää laskutettavaa työtä tehtäväkseen, jonka nyt luulisi olevan jokaiselle yritykselle vain pelkkää plussaa kun business pyörii ???

Jos taas puhutaan ihan firman itsensä myöntämästä, omasta takuusta = tässä tapauksessa siis myyjäliike seisoisi itse tuon takuun takana, niin homma olisi jälleen päivän selvää. Ei tietenkään tällöin omaan piikkiin ruveta toisten myymiä pelejä ilmaiseksi huoltamaan. Ja mikä tuossa rinnakkaistujaliikkeessä on, niin sehän kun ei ole virallinen taho, niin sillä ei ole oikeutta rullata takuiden korjauskustannuksia valmistajalle = ne tosiaan jää omaan taseeseen = ko. kieltäytyminen muiden maahantuomista on heiltä ihan ymmärrettävää. Mutta virallisella taholla tämä kun ei ole kuin politiikkaa, harkittua syrjintää muita alan toimijoita kohtaan, vaan pointti onkin onko heillä siihen laillista oikeutta jos takuun myöntää valmistaja, EU-laajuisena ???
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

Mun on annettu ymmärtää, että Piaggio-konsernin tuotteiden takuukorjaus ei ole tuottavaa, eikä edes kannattavaa millään tapaa. Ei ns. viralliselle maahantuojalle, eikä sen jälleenmyyjille. Siksikään eivät varmaan ole innokkaita korjailemaan talkoilla vaikkapa Virosta tuotuja, ja alunperin Viron markkinoiden mukaan hinnoiteltuja ajopelejä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Nyt on aiheesta hieman googlailtu ja...

Markkinaoikeuden päätös rinnakkasituodun syrjinnästä: http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus/45510.htm
EU-alueellta ostetuille tuotteille tulee antaa 2v takuu: http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_fi.htm
SGN lupaa Piaggiolle 4v takuun: http://www.mpmaailma.fi/uutinen/piaggio-konsernin-yli-50-kuutioisiin-ajoneuvoihin-neljan-vuoden-takuu

Eli yhteenvetona: Piaggio valmistajana vastaa 2v tehdastakuulla tuotteestaan = ihan sama mitä kautta tuote on mihinkin maahan tuotettu, he eivät voi tuota vastuutaan välttää. Myöskään SGN virallisena maahantuontitahona ei saa rinnakkaistuotuja tämän puitteissa siis syrjiä. Mutta mitä rinnakkaistuonnilla takuun suhteen menetät, on tässä tapauksessa SGN:n itsensä myöntämä 4v takuu, tuon pelkän 2v tehdastakuun sijaan. Esim. Ruotsissahan ei Piaggiolla ole kuin tuo 2v tehdastakuu ???

Eli jos nyt päätyisin tuohon 500i versioon, niin tinginkö haluamastani väristä vai laajennetusta takuusta, siinäpä pulma :-\
Toki 350i kohdalla ei tätä pähkintää tartte tehdä kun ei ole sitä "kotimaista" vaihtoehtoa, mutta 350i vaiko 500i, jaa-a :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

JakeS

Ihan sama kumman hankit (tuusmotorissa yksi 500, valkoinen rivissä) mutta jos liikaa jahkailee niin tämä Suomen kaunis vaikkakin lyhyt ja sateinen kesä menee äkkiä ohi  ;D
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

HiTec

#42
Jokos ne on saanut sen riviin? Lupaili jotta vasta Ke olisi, mutta nyt sitten kipikapi jollain tekosyyllä tuota pitää kyllä käydä katsastamassa. Kuulemma mustaa olisivat tyrkyttäneet ja valkoista joutui maahantuojan kanssa jopa hiukka tinkaamaan että sellainen sieltä (vielä?) irtosi ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Kone

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 11.05.13 - klo:17:17
Niiettä miksi maxiskootteri hankittuna. Sillä ei pääse liian lujaa liian äkkiä. Ja se nyt vaan herättää kiehtovia fiiliksiä... Henkimaailman juttuja? :o

Kymco 700i, BMW c650GT, Aprilia SRV850, Gilera 800, Suzuki AN 650, Honda NC 700 ym. Noilla liikkuu jo aika rivakkaan.

vene67

Vahingossa tuli huudetuksi sähköskootteri, joka ei ollutkaan se miksi ilmoituksesta sitä luulin. Sain perutuksi ja innostuin asiasta sen verran että tuli ostettua polttomoottorinen 4t. honda fes 250. Mukava ajettava ensipyöräksi ja kulutus 3 pinnassa vrt. normi ajopelin 10l/100. Tällä mennään tää kesä.