Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

HER CHEE skootteri sammuu 30 metrin ajon jälkeen.(Ratkaistu)

Aloittaja portaali, 12.03.14 - klo:11:05

« edellinen - seuraava »

portaali

Polttoaine hana ei ole tankissa  vaan on kypäräkotelossa yhdellä pultilla ja mutterilla kiinni. Huomenna jatkan harjoituksia, täytyy hakea rojua ja rompetta mm uusin kaikki letkut ja sen suodattimen siihen väliin on ainakin sitten eliminoitu pois nekin vaihtoehdot.

Jotta ei tulisi väärin käsitystä, kirjoitin aiemmin (uunituore tapaus) tarkennetaan sen verran, että skootteri on uunituore tapaus, vaimo taasen on jo eltaantunut eikä enää suuttimien vaihdolla miksikään muutu, polttoaine hanasta puhumattakaan.


Jatkamme huomenissa taasen astetta paria viisastuneena. Kyllä tämä tästä tai sitten ei ::)

-Zone-

#16
:) No tiedä vaikka se uusittu hana auttaisi siihen hameväkeenkin.. No juu..
Lainaus käyttäjältä: portaali - 12.03.14 - klo:18:39
ja hana on sellainen missä lukee out, in ja ilmaletkun paikka
Nyt vasta kiinnitin tarkemmin huomiota tähän.
Joissain malleissa on muutes alipainetoiminen bensapumppu. Juuri mikään ei erota niitä ulkoisesti erillisestä alipainehanasta, mutta mikäli tankkiin menee paluuletku se on bensapumppu. Niitä on asennettu sellaisiin malleihin joissa on tankki alhaalla. Jos tankki on normisti kaasaria korkeammalla niin se on bensahana. Bensapumppumalleissa on tavallisimmin lisäsäiliö kaasuttimen lähellä ja sitä korkeammalla. Sen pohjasta menee letku kaasariin eli sieltä se valuu normaalisti painovoimalla. Lisäsäiliön päälle tulee letku pumpulta sekä menee paluuletku tankille. Oletan että siinä ei ole tätä järjestelmää kun olisit siitä maininnut mutta tuli mieleen kertoa että pumppumallejakin on. Kuvassa esim pumppumalli (valkoinen purnukka on lisäsäiliö ja vieressä on pumppu): https://lh6.googleusercontent.com/-0SSZ6gy15Ek/UMBuuqYjP9I/AAAAAAAAAHQ/02DIDs74whQ/s855/06122012016.jpg

portaali

Mielestäni sinne tankkiin ei mene paluuletkua.

Olin menossa jo koisimaan, mutta käännyin kantapäilläni ympäri, kun tuli mieleen Reed Valve,(läppä) voisiko tulla kysymykseen vai onko vian "pakko olla" aiemmin, kun ottaa oireet huomioon?

-Zone-

#18
Ei oikein. Raottavat läpät kyllä haittaa käyntiin lähtemistä ja saattavat tehdä käymisenkin heikoksi (käyvässä koneessa kampikammiopaine kyllä viimekädessä sulkee hiukan raottavankin läpän kiinni) mutta laihalle vetämistä ne ei selitä. Kampiakselin stefavuoto on mahdollinen, mutta sen pitäisi tehdä oireita tyhjäkäynnilläkin. Tyhjäkäyntisuutin+seosruuvi määrää tyhjäkäyntialueen, luistin neula+ suutinputki keskialueen ja pääsuutin täyskaasuajon. Pistän loppuun yhden kirjoittamani jutun kaasarin toimintaperiaatteesta. Ilmeisimmin periaate on jo tuttu, mutta laitan jos sattuu tulemaan jollekin muulle lukijalle tarpeeseen.

Riittämättömään bensavirtaukseen lisätään vielä neulaventtiili, jota siis koho ohjaa. Sehän on siis automaattinen bensahana. Kun kelluva koho nousee se sulkee bensantulon ja kun moottori käyttää kohokammiosta polttoainetta hana taas aukeaa. Eli koho ei saa tietysti takerrella. Kohon ja neulavenan tarkoitus on pitää bensapinta oikeana. Jos kohoa ja neulaventtiiliä ei olisi, mikään ei estäisi tankkia valumasta kaasarin kautta tyhjiin silloin kun tankin hana on auki. Bensapinta ei saa olla liian alhaallakaan, sillä muutoin moottori ei saisi imettyä kohokammiosta suuttimien läpi polttoainetta, vaan horisisi pelkkää ilmaa.
---

Mikä on kaasutin?

Moottoreista vähän ymmärtävät ja miksei osa pidemmällekin ehtineistä määrittelee kaasuttimen merkityksen olevan seossuhteen säätämisen ohella myös tehoa tuova kapistus. Asia on tietyllä tavalla ymmärrettävää sillä kaasukahvan kääntäminenhän suuremmalle saa pyörän kulkemaan kovempaa. Asia on seossuhteen osalta oikein, vaan kaasuttimen tehtävä on toimia myös tehoa rajoittavana tekijänä. Kuulostaako hullulta? Minäpä selitän...

Jos otamme moottorista koko kaasuttimen pois + laitamme polttoaineletkun päähän sopivan suuttimen ja työnnämme tämän kaasarin imukaulaan, voidaan vehkeellä ajaa, mikäli seossuhde on käymisen kannalta edes likimain kohdillaan. Moottorin käynnistyttyä "kaasutin" on nyt periaatteessa täysillä ja ajaminen olisikin varsin mielenkiintoista, kun ainoa tapa hillitä eteenpäin liikuttavaa energiamäärää olisi jarruttaminen.

Tähän perustuu kaasuttimen luistin tehtävä. Sen tarkoituksena on säätää virtauspinta-alaa. Eli sitä määrää ilmaa, minkä moottorilla on mahdollisuutta sisään imeä. Kaikki varmaan sen verran tietävät, että liian pieni kaasutinhan rajoittaa moottorista saatavaa tehoa. Pienessä kaasuttimessahan tämä virtauspinta-ala on maksimillaankin pienempi, kuin suuremmassa kaasuttimessa.

Eli kun emme käännä kaasukahvaa, luisti tukkii ilman virtausreitin lähes kokonaan ja rajoittaa moottorista saatava tehoa ja vastaavasti kun käännämme kaasukahvasta saamme luistin nousemaan ylemmäksi. Virtauspinta-ala suurenee ja moottorin teho suurenee. Näin ollen kaasutinkin ON myös tehoa rajoittava elementti.

Seossuhde.

Jotta moottori toimisi mahdollisimman hyvin pitää polttoaineen määrä suhteessa moottorin ilmamäärään olla sopiva. Koska käytössä on kiinteäkokoinen pääsuutin, mutta kaasuttimen virtausala muuttuva liikkuvan luistin johdosta pitää polttoaineen määrää jotenkin säätää suuremmalle sitä mukaa, kun ilman virtauspinta-ala kaasuttimessa kasvaa. Tämä toiminta on hoidettu luistin neulalla. Kun luisti nousee, nousee neula sen mukana.

Luistin neula liikkuu suutinputkessa ja polttoaine virtaa suutinputken ja neulan välisestä raosta. Jotta polttoainetta saataisiin enemmän kun luisti on noussut korkeammalle, pitää neulan olla sen päästä ohuempi, jotta neulan ja suutinputken väliin jäävä rako suurenee. Aivan samoin, kuin luisti säätää kaasuttimen ilman virtauspinta-alaa, säätää neula suutinputken virtauspinta-alaa.

Tämä on helvetin yksinkertaistettu versio kaasuttimesta, mutta tässä on sen perusajatus joka tulee ymmärtää jos aikoo kaasutinta ajatella edes yhtään sellaisena värkkinä, kuin se on.

Jos edellä kirjoitettu on ymmärretty, ei pitäisi olla vaikea tajuta esim. miksi neulaa nostamalla seos rikastuu ja päinvastoin. Eli sekin nyt vielä rautalangasta: Jos ajatellaan luistin olevan samassa asennossa ja nostamme neulaa, niin virtausala neulan ja suutinputken välissä kasvaa sillä neulahan ohenee sen päätä kohden. = Seos menee rikkaammalle sillä ilman virtauspinta-ala ei muuttunut, mutta polttoaineen virtausala muuttui. Tästä syystä neuloillakin on numeroarvot. http://www.650motorcycles.com/images/Carbs4.jpg

Kun luisti on noussut ihan ylös ei neula rajoita käytännössä lainkaan suutinputken virtausalaa, sillä nyt pienin virtausala ketjussa on jo pääsuuttimessa ja koska pienin virtausala määrää minkä verran läpi voi virrata, ei neula täyskaasulla enää vaikuta vaan seossuhteen määrää nyt yksinomaan pääsuutin.

Ylläolevan saa lukea toiseenkin kertaan jos tarve tuntuu olevan.. ;)
Kaasari on varsin simppeli kapistus kun ensin sen perusajatuksen ymmärtää.

Coastside

Kaksitahtisissa on pakoputki yksi kulkua mahdollisesti haittaava osa. Se karstoittuu ja kuivuessaan se voi irrota ja tukkia putken. Moottori voi käydä pienillä kierroksilla mutta tukehtuu suuremmilla. Tuo on siihen aika vähän ajettu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Totta, joskin sekin vaan tuntuu ajossa voimattomalta tuhnulta. Ei saa booausta aikaan kaasarista. Kyseisessä yksilössä kyllä kaikki viittaisi siihen sopan puutteeseen.. Eihän se silti huono idis ole polttaa joskus tulevaisuudessa karstoja pois putkesta. Kuumailmapuhaltimella poistuu karstat kätevimmin http://youtu.be/XzRfFlXF2vQ

pekpel

Tuota olis kiva käydä ihan paikanpäällä ihmettelemässä..

Saisko kuvei ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

portaali

Täytyy välillä lähteä oikeisiin töihin, jää räplääminen viikonloppuun :(

Ostan kulkiessani  uuden suodattimen, letkut ja bensahanan, eihän nuo maltaita varmaankaan maksa. Myös tulpan vaihdan. Aloitan testit sillä bensahanan ohituksella, hanassa on muuten neljä letkun paikkaa, tuloletku, tankinkorkin viereen tuleva letku, kaasuttimen ylös tuleva ja yksi menee lähelle imukaulaa. Kaasutin on Mikuni, valitettavasti numeroista en saa selvää.

Tuskin pakoputki on tukossa, kun noita kilometrejä on noin vähän, tätäkään vaihtoehtoa emme tietenkään pois sulje. Kaikki  keinot käytetään, jos ei toimi myydään eniten tarjoavalle halwalla. :o

Pähkäillään lisää kunhan olen nuo asiat kokeillut. Ilmoittelen lisää kun on jotain uutta tietoa, ei tarvitse teidän ihmetellä mihin se äijän kähmy skoottereineen katosi. Palataan...............


Sillikai

Olisiko kaasutin tukossa jos kolme vuotta on bensat skootterin kanssa seisseet myös?

-Zone-

#24
Lainaus käyttäjältä: portaali - 13.03.14 - klo:11:02
tankinkorkin viereen tuleva letku
Kuulostaa hyvin vahvasti paluuletkulta, eli mitä luultavimmin kyseessä on pumppu eikä hana (hanassa ei ole mitään tarvetta tankin päälle tulevaan letkuun). Mikäli se on pumppu siihen on syynsä, eikä välttämättä toimi ohitettuna.
Kalvopumpun rakenne http://i27.photobucket.com/albums/c163/earlwb/scooter/fuel_pump/Fuel_Pump_Top_Removed_annotated.jpg
Hanassa on pelkkä alipainetoiminen venttiili.

portaali

Enpä malttanut pysyä pois sorvin ääreltä. Vaihdoin bensansuodattimen ja letkut uusiin, tarkistin vielä kerran kaikki liitokset ja muutosta tuli heti, nyt skootteri ei enää lähde käyntiin ja kaasutin tulvii kaiken bensan pihalle, joten nyt menee ainakin aine kaasuttimelle asti. Voi kiesus näitä vehkeitä ::)

Yritän jossain vaiheessa saada jonnekin kuvapalveluun kuvia siitä hanasta/pumpusta. Mitään en lupaa kun en ole tietsikka nörtikkä



Taas ropaamaan............

-Zone-

Neulaventtiili ei pidä jos tulvii. Tarkista ettei ole huonosti paikallaan tai ettei koho ole takertele/vuoda yms asiaan vaikuttavaa.

portaali

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 13.03.14 - klo:18:25
Neulaventtiili ei pidä jos tulvii. Tarkista ettei ole huonosti paikallaan tai ettei koho ole takertele/vuoda yms asiaan vaikuttavaa.


Kaasari tulvii oikein huolella, eikä pelkästään alhaalta niin kuin voisi olettaa, puskee bensaa ulos myös ylhäältä. Nyt ruokapaussi, pitänyt niin kiirusta, että on suolet mutkalla......mutta jatketaan kyllä tämä tästä tai sitten ei ::)

-Zone-

Joo kyllähän se vuotaa sieltä mistä voi jos neulavena ei pidä. On asiassa sentään yksi hyvä puoli. Ainakin bensa tulee tankilta ilman pumppua. Luultavimmin se on siis hanallinen eikä pumpullinen värkki. En vain keksi miksi siinä olisi letku tankin päälle. Noh, kumminkin. Kaasari auki ja tutkimaan miksi neulaventtiili ei pidä.

portaali

No niin nyt on kebabit massussa jaksaa taas pakertaa.

Edetty on: Kolme letkua on siinä hanassa/pumpussa, kumpi sitten lienee kiinni testi mielessä. Putki missä lukee out siitä tulee nyt bensaa kun painaa startista, eli  tulee..ei tule, tulee... ei tule, sylkäsee siis katkonaisesti ei lorota, joten ilmeisesti toimii, jos kerran tarvitsee alipaineen?( yritin siitä aparaarista saada kuvan tänne, mutta ei vanha osannu)

Seuraavaksi irrotan kasarin(taas) ja pähkäilen, jos jotain silmiin pistävää löytyisi.


Kai sitä ollaan etten päin menty, kun eilen ei ollut bensaa juuri nimeksikään ja tänään sitä on niin hel****sti, ainoa miinus ettei enää käynnisty :o

Kahvit naamaan ja rassaamaan.......