Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin toiminnan teoriaa

Aloittaja Samppa, 26.04.08 - klo:22:10

« edellinen - seuraava »

ramba

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.05.12 - klo:14:47
Jokainen variaattori luistaa aina hivenen (viimeistään, kun hihna ryömii ylös/alas lautasissa). Kelkoissa luistoa on sanalla sanoen paljonkin, sillä niissä ei käytetä samanlaista keskipakokytkintä vaan etuvariaattori aukeaa niin paljon että se ei ota hihnaan kiinni. Variaattori saa tyhjäkäynnillä pyöriä vapaasti hihnan ollessa paikallaan. Kierroksia lisättäessä löysät poistuu ja veto alkaa välittymään. Kuitenkin hihnavahinkoja ei juuri satu vaikka luisto kytkentävaiheessa on moninkertaista verrattuna skoottereihin.

Kelkassa haisee kumi heti jos antaa reilummin kaasua. Talvella yksi hihna meni palasiksi kun antoi suoralla kyytiä.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 10.05.12 - klo:15:10
Kyllä pojat tää teidän variaattorikeskustelu hipoo jo niin tiedettä, että yli menee ja suhisten.
Täytyy ajan kanssa (ja muutaman janojuoman) kantaa joku motti pöydälle ja ruveta oikein ajatuksella pyörittelemään. Mulle on aina riittänyt, että vehkeet toimii...

Ropattua on tullut sen verran että omissa peleissä variaattorit toimii niin että on kiva ajaa. Aihe on kuitenkin sen verran mielenkiintoinen että aina on varaa hieman säätää, ja keskustella.  8)

kani

#182
Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 10.05.12 - klo:15:09
Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 09.05.12 - klo:20:47
Minulla on gy6-motorilta ostettu suoraurainen takavari. Sillä tuli vakioon verrattuna muistaakseni hieman isommat kierrokset isommilla  nopeuksilla. Vaihdoin vakion takaisin, kun ei miellyttänyt.

EDIT
tälläinen:
http://www.gy6-motor.de/gy6-139qma-139qmb-152qmi-157qmj/Tuning-Torque-Driver-komplett-forextreme-GY6-Motor-50cc

noin 45 asteen kulmassa.
Tosta linkistä löytyy kuva.

Racing-planetista olin aikeissa seuraavaksi tilata osia, mutta ne ei tietääkseni myy vakiojousia erillään vaan takavaria kokonaisena. Narakun ja malossin jousia on, mutta mitä lie sitten jäykkyydet noissa.

gy6-motorilta sain joskus pari milliä halkaisijaltaan liian ison jousen jonka jäykkyskin on sitä luokkaa, että huh huh.

Niiltähän vois kysyä noista jousista, että minkä vahvuisia ne on verrattuna alkuperäiseen tai toisiinsa. Riskinä tietysti että ne vaan myy tavaraa eikä tiedä muuta kun mitä paketissa sanotaan, ja niissähän jousien jäykkyyksiä on verrattu mihin sattuu, minkä skootterin jousi siinä sitten onkaan ollut verrokkina  :P. Jos ei oo hajuakaan niin tilata löysiä ja vähemmän löysiä, sitten tutkia niitten jäykkyys itse ja kokeilla vertaillen toisiinsa. Loogista olis että löysemmät jouset vaatii kevyemmät rullatkin toimiakseen. Niitä on turha yrittää edes saamaan toimimaan jollain 6-7gr rullilla.

Olis kyllä kiva saada tosta varista semmonen oikeasti toimiva, mikä ei kuumene eikä syö hihnaa kuin kiimainen naaraslohikäärme uroksia kuten normaalisti tapahtuu.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.05.12 - klo:15:02
Siinä pari esimerkkiä, joiden perusteella en usko variaattoriremmin luistavan, oikeastaan ollenkaan silloin kuin toimii oikealla tavalla.
Nuo oli kyllä ihan selkeitä esimerkkejä hihnavaurioista, mutta kyllä variaattorissa se hihna aina hieman luistaa pituussuunnassa kun se nousee tai laskee lautasissa (tämäkin liikehän on jo myöskin luistoa). Luisto ei tietenkään ole yhdessä ja samassa kohtaa junnaamista kuin noissa esimerkeissäsi, mutta luistoa silti. Pientä, mutta silti luistoa.

Jos ajattelet yhtä pistettä hihnassa ja sen liikkumista lautasissa esim akselin tuntumasta ylös ei liikerata ole kohtisuoraan akseliin, vaan liikerata on kaareva kun variaattori pyörii samalla kokoajan eteenpäin. Termi tähän taitaa olla murtaminen, jota tapahtuu esim auton eturenkaissa (on mahdotonta saada täysin ideaalia kääntymiskulmaa eturenkaille joka tilanteeseen. Aina ne yrittävät vähän loitota toisistaan tai mennä lähemmäksi.)

Käsittääkseni tämä hienoinen luisto on sitä josta seuraa sitä hihnamujua ajanmittaan variaattorin koppaan. Tuon johdosta olen sitä mieltä että lautaset saisi olla ihan peilipintaisia, sillä mitä sileämpiä ne on sitä vähemmän ne toimii hihnalle "santapaperina".

kani

Mä kiinnitin huomioni siihen että Piaggion varin sisään ei tule mujua mitä tähän kinkkiin tulee aika nopeastikin.

Onko näistä Daycon hihnoista kokemuksia. Onkohan 811mm jo liian pitkä gatesin 788 tilalle, tosin jossain luki että sekin on 81 senttinen oikealta pituudeltaan? Sitten olis vähän lyhyempi Malossi mopo sportissa kanssa, sais hyllystä noudettuna. Rulliakin näkyi olevan 2.5gr rullista eteenpäin :)

788x18.1 on se vakiomitta. Kuinka paljon heittoa tuohon saa olla normaalisti ja miten vähän paksumpi tai lyhyempi/pidempi hihna vaikuttaa?

Dayco (811x18.5):
http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?pageID=9&itemcode=194-8101

Malossi (785x18.5):
http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?pageID=9&itemcode=6111295

ramba

Mulla on vakio hihna 17x788 ja nyt oli 3000km paikoillaan 18,5x812 ja huiput nousi 8km/h.. Alavääntö pieneni reilusti pidemmällä ja levyemmällä hihnalla sillä ei pääse laskeutumaan etuvariin ihan alas. Muuten ei ollut kuin hyötyä;D

Äsken vaihdoin lyhyemmän hihnan takaisin sillä verot ei houkuta.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kani - 10.05.12 - klo:16:14
Mä kiinnitin huomioni siihen että Piaggion varin sisään ei tule mujua mitä tähän kinkkiin tulee aika nopeastikin.

Onko näistä Daycon hihnoista kokemuksia. Onkohan 811mm jo liian pitkä gatesin 788 tilalle, tosin jossain luki että sekin on 81 senttinen oikealta pituudeltaan? Sitten olis vähän lyhyempi Malossi mopo sportissa kanssa, sais hyllystä noudettuna. Rulliakin näkyi olevan 2.5gr rullista eteenpäin :)

788x18.1 on se vakiomitta. Kuinka paljon heittoa tuohon saa olla normaalisti ja miten vähän paksumpi tai lyhyempi/pidempi hihna vaikuttaa?




Dayco (811x18.5):
http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?pageID=9&itemcode=194-8101

Malossi (785x18.5):
http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?pageID=9&itemcode=6111295

Tuo Gatesi 788 on luultavasti ns laskennallinen pituus(Ld) ja sen ulkomittaLa) on tuo 811 mm..
Näissä hammastetuissa hihnoissa voi olla kolmea eri pituusmittaa. Nuo kaksi edellämainittua ja sitten vielä selkäkudoksen pituus (Lw tai Lp), tätä selkäkudosmittaa taitaa esiintyä harvoin myyntitietona.

Joskus hihnan mitassa on kirjainyhdistelmä edessä:   La = ulkomitta,selkämitta.      Lw(Lp) = pituus selkäkudoksen kohdalla,    Ld = laskennallinen eli tehollinen mitta joka on lähimpänä hihnan kulkemaa laskennallista matkaa..    ja Li = sisämitta.   (Em. pituusjärjestyksessä)
No miksikö sitten hihnaan merkitään eri pituuksia..   Koska eri käyttötarkoituksissa on totuttu käyttämään jotain näistä neljästä aikojen saatossa. Valmistaja sitten painaa hihnaan  pituuden sen mukaan mihin he kuvittelevat ko hihnan pääasiallisen käyttöalueen olevan.  esim. ajoneuvot, variaattorit jne..   palaan tähän vielä kunhan varmistelen muistiani..
Perinteisesti on kiilahihnoissa käytetty sisämittaa(Li) mutta ajoneuvojen hihnoissa (laturit,vesipumput yms) ulkomittaa (La)
Variaattoreissa (esim maatalous,teollisuus) käytetään vielä tuota sisämittaa jos esim tilaa hihnan mittojen perusteella.
Jossain vaiheessa kun kiilahihnoihin keksittiin sisäpintaan se hammastus antamaa notkeutta(voi olla myös selkäpuolella) alettiin hihnoja myös valmistamaan leikkaamalla sivut, tällöin yleistyi ns laskennallisen eli tehollisen pituuden käyttö.
Tätä laskennallista pituutta käytetään vieläkin ja kun nämä hammastetut hihnat löysivät tiensä ajoneuvoihin olikin sotku valmis kun oli totuttu käyttämään ulkomittaa..(ajoneuvokäyttö)

Skodun varin remmissä oleva mitta on todennäköisesti laskennallinen (Ld) mutta voi olla myös ulkomitta (La) varsinkin jos ko hihna on valmistettu OEM hihnaksi tai muuten pääasiassa ajoneuvoon (esim varaosaksi)     
Niin ja nää mitathan voi olla valmistajasta riippuen myös tuumina ( B XX )

ps: Hammastettu hihna on siis eri asia kuin hammashihna( = esim auton jakopää
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 10.05.12 - klo:15:16
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 10.05.12 - klo:15:10
Kyllä pojat tää teidän variaattorikeskustelu hipoo jo niin tiedettä, että yli menee ja suhisten.
Täytyy ajan kanssa (ja muutaman janojuoman) kantaa joku motti pöydälle ja ruveta oikein ajatuksella pyörittelemään. Mulle on aina riittänyt, että vehkeet toimii...

Ropattua on tullut sen verran että omissa peleissä variaattorit toimii niin että on kiva ajaa. Aihe on kuitenkin sen verran mielenkiintoinen että aina on varaa hieman säätää, ja keskustella.  8)

Joo, mielenkiintoinen vekotin.. Hyvin toimiessaan aivan ehdoton ja huonoimmillaan varsinainen hermoviila.  Säätöjä ja eri kombinaatioita suunnilleen yhtä paljon kuin kaasutin-ilmanpuhdistimessa. 
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

openflow

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.05.12 - klo:09:33
Näen asian niin, että variaattoriin hukkuva energia on vakio, koska kitkakin on sama, koneen tehosta riippumatta. Aivan sama onko koneessa tehoa 1.5hv, vai 150 hv, energiaa jää variaattoriin aina saman verran.
Ei ole vakio. Vari hukkaa energiaa sellaiset 20% eli 150 hv:sta ~30 hv.

Paras hyötysuhde saadaan kun hihna luistaa 1 - 5 %,  riippuen varin toteutuksesta/tilanteeesta. Alle 1% luistolla hyötysuhde on itse asiassa hyvin heikko. Muistaakseni 2% luistolla hyötysuhde 20% parempi, kun 0.5% luistolla. Kun varin luisto lähestyy 0%, lautasia pitää puristaa valtavasti, ja tähän hukkuu niin paljon energia että on parempi luistattaa hihnaa. Käsittääkseni alle 1% on muutenkin hankala päästä, vaikka yrittäisikin.

LainaaOnko näistä Daycon hihnoista kokemuksia. Onkohan 811mm jo liian pitkä gatesin 788 tilalle
Daycon hihnat taitaa olla ulkomitoiltaan sellaiset 5 mm lyhyempiä, kun ilmoitettu mitta. Luulen, että 811 hihna on ~805mm ulkohalkaisijaltaan.  Kestosta en osaa sanoa vielä mitään.
Lainaa
Kuinka paljon heittoa tuohon saa olla normaalisti ja miten vähän paksumpi tai lyhyempi/pidempi hihna vaikuttaa?
Jos uusi hihna on ~10 mm vakiota(oikean kokoista) lyhyempi, se vaikuttaa jo heikentävästi paikaltaan lähtöön. Ulkomitaltaan ~20 mm lyhyempi, ja vaikutus on sama, kun ottaisi 1 ja 5-vaihteen autosta pois. Liian pitkä hihna taas saattaa osua koppaan, startin rattaseen tms., hypätä takalautasen yli jne, myös "viimeinen vaihde" saattaa kadota. Sanoisin näin, että vakiota lyhemmästä hihnasta on haittaa ja hieman pitemmästä saattaa olla pikkaisen hyötyä.

Hihnan leveyden vaikutus on taas konstikkaampi, joskus välitykset(huippunopeus) lisääntyy ilman että alkukiihtyvyys kärsii. Pitäisi mitata kuinka leveä hihna mahtuu lautasten väliin, jotta voisi sanoa seurauksista yhtään mitään ilman kokeilemista.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: openflow - 10.05.12 - klo:23:37
Hihnan leveyden vaikutus on taas konstikkaampi, joskus välitykset(huippunopeus) lisääntyy ilman että alkukiihtyvyys kärsii. Pitäisi mitata kuinka leveä hihna mahtuu lautasten väliin, jotta voisi sanoa seurauksista yhtään mitään ilman kokeilemista.
Hihnan kaventuessa kierrokset nousee kautta linjan. 18,5 millisellä oma skootteri nappaa sen 8000rpm ja 16,2 millisellä sen 10000rpm. Kiihtyvyys ja kulku parempi tuolla leveämmällä kun 72cc pytty ja kapeammalla hihnalla toimi paremmin 49cc pytyllä.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: openflow - 10.05.12 - klo:23:37
Ei ole vakio. Vari hukkaa energiaa sellaiset 20% eli 150 hv:sta ~30 hv.

Paras hyötysuhde saadaan kun hihna luistaa 1 - 5 %,  riippuen varin toteutuksesta/tilanteeesta. Alle 1% luistolla hyötysuhde on itse asiassa hyvin heikko. Muistaakseni 2% luistolla hyötysuhde 20% parempi, kun 0.5% luistolla. Kun varin luisto lähestyy 0%, lautasia pitää puristaa valtavasti, ja tähän hukkuu niin paljon energia että on parempi luistattaa hihnaa. Käsittääkseni alle 1% on muutenkin hankala päästä, vaikka yrittäisikin.

Onko kyse sitten samasta asiasta, kun vetävän tai jarruttavan pyörän kitka on parhaimmillaan kun luistaa vähäsen? Taisin olla kipeänä silloin, kun koulussa noita kitkoja opeteltiin. Perussääntöhän on, että lepokitka on aina voimakkaampi kuin liikekitka. Jostain käsittämättömästä syystä pyörivässä pyörässä asia ei ole ihan niin yksinkertainen. Ja lisäksi homma on vielä tarkempaa kuin pärekaton kulottaminen, meinaa nimittäin riistäytyä aika herkästi käsistä.

Kumipyörä asvalttia vasten pitää parhaiten, kun lyö ihan hiukan joutavaa. Jos asvaltti on märkää, luiston määrä ei voi olla yhtä suuri. Ralliauton rengas hiekalla voi luistaa enemmän, mutta siinä homma perustuu osin siihen, että rengas kaivaa itseään kiinteämpään ajoalustaan. Silti hommaa säädellään jatkuvasti tehoa säätelemällä, kuskin tai sähkölaitteiden avulla.

Sillä hiukan vielä epäilenkin, josko 20% luisti variaattorissa olisi millään hallittavissa. Eli missä menee se raja, kun kitka menetetään kokonaan, kitkan muuttuessa liikekitkaksi? Eli mistä nuo variaattorin luiston prosenttimäärät on tarkastettu?

Hankaus sinänsä aiheuttaa sitä kumipurua sinne koppaan. Mutta 20% luisto hihnan ja hihnapyörän välillä kuulostaa hurjalta. Kai se edes jaetaan hihnapyörien kesken, eli enimmillään 10% hihnapyörää kohden?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

20% on variaattorin tyypillinen(15-25) hyötysuhde.  Tuosta luisto % määrästä en muuta tiedä kuin että ei voi montaa % olla koska muuten tulis savua koko ajan varin kopasta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

#192
Oho, olen pahoillani, luin tai ymmärsin väärin. Olihan selvästi kirjoitettu, että luistoa on 1 - 5 %. Ja suuremmat prosenttiluvut liittyivät hyötysuhteisiin.  :-[ No, onneksi jo tunnustin, etten aivan hahmota mihin se perustuu, että pienellä luistolla kitka on parempi. Vielä riittää siis opiskeltavaa.  ;)

Muttei se 20% voi käsittääkseni olla suoraan hyötysuhdekaan, koska variaattoriin katoaa energiaa kuitenkin. Tehohäviöstä ja sen suuruudesta lienee kyse.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2854.msg42147#msg42147
CVT ketju jossa kuluhtusvertailua.

Käyttöolosuhteet vaikuttavat kulutuseroihin. Maantiellä tietenkin ratasvaihteet kuluttavat vähemmän mutta kaupunirytmillä ero tasoittuu. Skootterit ovat nimenomaan kaupunki miljööseen tehtyjä, jossa myös nuo lämpöongelmat eivät niin nouse esille kun ajomatkat ovat lyhyitä ja ehtii jäähtyä välillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Totta, joo se 20 % on tehohäviö kuten openflow sinne kirjoittikin, hyötysuhteeksi jää tällöin 80 %.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250