Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Lämpöleikkaukseen neuvoja?

Aloittaja Eki, 23.07.14 - klo:10:28

« edellinen - seuraava »

Eki

Skode on muutaman kerran siten kuumaleikannut nyt kesän aikana pitkillä matkoilla että heti kun olen tuntenut että alkaa ahdistamaan moottorissa olen lyönyt jarrut lukkoon takaa. Lähtee upeasti käyntiin jokaisen kerran jälkeen, mutta mikäpä tuohon voisi auttaa kun kyseessä on 2T kone ja tuorevoitelu? Alkuperäinen suutin 60, nyt 74 ja tulpan väri on pitkänkin ajon jälkeen erinomainen, käytän tuorevoitelussa Teboilin 2t mix öljyä, olisiko apuva toisenlaisesta öljystä vai mitä viisaammat suosittelee tehtäväksi koko ongelman kanssa? Kulku on säilynyt ennallaan, samoin kiihtyvyys ja muutkin vauhtiparametrit, elikä tuskin sen ihmeellisempää vahinkoa on kerennyt tapahtua? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

PappaSkootteri

Tuorevoitelua säätää isommalle, oletko laskenut mikä on %-suhde bensaan nyt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Eki

#2
Kun ei ole minkäänlaista säätöä tuorevoitelulle, elikä ne toimii alipaineella käsittääkseni missään näkyvillä ei ole minkäänlaista säätöä, kuten esim. Piaggio Typhoonissa tmv? Olen yrittänyt service manuaaleista myös etsiä säätöä tähän tgb bullet 50cc:n, ei vaan löydy ....

EDIT:

Maahantuoja suositteli tämmöisillä hellekeleillä korkillisen lisäystä bensan sekaan tuota öljyä. Kysytääs vielä onko tuo 2t mix sillai huono öljy että kannattaisi vaihtaa toiseen?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

PappaSkootteri

Sitä ei suositella katalysaattorilla varustettuihin kuten varmaan luitkin jo purkin kyljestä...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

konenikkari

#4
Aja öljytankki lähes tyhjäksi ja vaihda johonkin parempaan öljyyn.
Älä lisää korkillista bensaan esisekoittamatta sitä astiassa.
Suurenna suutinta 2-4 numeroa, ja huomaa että jossain kohdin suutinta suurentaessa neulaputken ja neulan välinen virtausala saattaa olla pienempi kuin pääsuuttimen virtausala.
Äläkä aja pitkiä matkoja tasakaasulla, helppaa edes vähän välillä.
Tai mieluummin kaasuta vähän välillä lisää.
Se viimeinen kaasun 1/4 osa kun vaikuttaa lähinnä vain polttoaineen kulutukseen,
ääneen ja käyttöiän oletukseen.
Omassa roxissani polttoaineen kulutus sillä viimeisellä 1/4, lähes kaksinkertaistuu :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Eki on sikäli melkoinen "extreme-tapaus", että ajaa paljon ja juuri noita pitkiä siivuja, jolloin tilanne on mopon kannalta haastavampi, kuin keskivertomopoilijalla.

Konenikkaria kompaten. Pieni määrä lisäöljyä bensansekaan hyvin sekoitettuna ja välillä vaihtelevaa ajoa huomioiden se, missä kohdassa kaasukahvaa lisääntyy enää ääni eikä vauhti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

helkama sc-r

Helkamassa kaasu vaikuttaa koko alueella, onkohan säädöt kohdallaan, jos ei mopo toimi?

Samppa

Kyllä tuon viimeisen neljäsosan tai kuudesosan kaasukahvan vaikutus on käytännössä aivan olematon ainakin kaikissa niissä vehkeissä, mitä mulla on ja mitä olen omistanut. Lähinnä vaikutus on ollut ääneen ja polttoaineenkulutukseen. Ihan sama moottoriveneissä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pugt200

Olen ajanut 800, 1000 ja 1500 km "rautaperse" -reissut 2T skoottereilla (Pösö ja Derbi). Koko ajan mentiin kaasu pohjassa (2-3 tuntia kerrallaan) ja käytösä oli vain tuorevoitelu ilman mitään kikkailua. Öljyinä käytin Mobil 2T Extra ja Teboil 2T Bike. Ajot osuivat heinäkuulle eli +15 - +30 lämpötiloissa ajeltiin. Molemmat skodet olivat ilmajäähdytteisiä ja vakioita. Kulutus jopa  alle 3 litraa sadalle (Derbi) ja lenkkien keskinopeus 45 - 50 km/h.

Eki

Kiitokset kaikille vastanneille, täytyy vaihtaa öljyn laatua ja yrittää noudattaa esim. Sampan ja muittenkin viisaita neuvoja. Ajan todella paljon, eilen viimeksi Hyvinkää-Porvoo, edellispäivänä Hyvinkää-Forssa, Turkua, Saloa, Someroa, Lohjaa, Tammelaa, Petäjävettä, Jämsää jne nyt ihan näinä hellepäivinä. :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

megaman

Teboil 2T Mix: API TC

Teboil 2T Bike: API TC; JASO FD; ISO-L-EGD; ISO GD++; Husqvarna; Piaggio Hexagon

^ Itse käytän tuota jälkimmäistä. Muistaakseni 6-7 € purkki, jolla ajaa n. 1000 kilsaa.

Itsellä oli kriteerinä myös vesijäähdytys, koska ajan 60 kilsan siivuja aika usein. Ei tosin mitään Ekin rinnalla... :)
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

Eki

Ostin Teboilin 2T Bike:ä, oletettavasti pitäisi ehkäpä olla parempaa kuin 2TMix?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Palosella

Juu kyllä täälläkin on 2t Bikella tai muulla vastaavalla ölpällä ajeltu, kun oli 2t mopoja vielä. Eli hyvä öljy on.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 23.07.14 - klo:13:44
Olen ajanut 800, 1000 ja 1500 km "rautaperse" -reissut 2T skoottereilla (Pösö ja Derbi). Koko ajan mentiin kaasu pohjassa (2-3 tuntia kerrallaan) ja käytösä oli vain tuorevoitelu ilman mitään kikkailua. Öljyinä käytin Mobil 2T Extra ja Teboil 2T Bike. Ajot osuivat heinäkuulle eli +15 - +30 lämpötiloissa ajeltiin. Molemmat skodet olivat ilmajäähdytteisiä ja vakioita. Kulutus jopa  alle 3 litraa sadalle (Derbi) ja lenkkien keskinopeus 45 - 50 km/h.

Hyvin kestää mullakin perse, istua kolme tuntia.
Pää ei tahdo kestää jos maisema vaihtuu 12m/s  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Itse olen käytännössä istunut noin liki 20h yhtä soittoa jos ei lasketa noin 3 minuutin pieniä levähdys jumppataukoja noin 100-150km:n välein, kerran tuommoisen älyttömän reissun tein että lähdin Hyvinkäältä Joensuuhun yötä vasten ajamaan, mutta yöllä yllätti jatkuva sade, oli sadeasu mutta lompakkoa myöten kastu kaikki, heitin moposkootterin ympäri noin 40km ennen Joensuuta ja yksillä silmillä liki nukahtaen jossain lusin suoralla Heinolan tienoilla, säpsähteli että meinasinko nukahtaa? Ajattelin mennä päivän jo lämmittäessä pitualleen hiekkamontulle, mutta en kuitenkaan ja pääsin kotia ajaen yhtämittaa noin 20h ja reilusti yli 800km. Tuommoiset 400km:n reissut ja ylikin ovat liki jokaviikkoisia, mm. Turussa olen käynyt tänä kesänä mopolla kolmesti (Facebook sivuilla on hurjasti kuvamateriaalia eri reissuistani)! Eki  :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.