Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kurin laittaminen

Aloittaja lasssi, 07.07.15 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

lasssi

Hei, mun aeroxissa on virinä ainoastaan tehoputki ja vähän variaattorista laitettu jotai. Kulkee tällä hetkelle noin 72km/h niin minkä kuristuksen voisi laittaa että kulkisi vähän alle 65?

jwalk

Variaattoriin prikka takasin. Ehkäpä alkuperäistä ohuempi, jos yli 60 saa kulkea sulla...

pera8x

se on vaan käytännössä vähän huono yhdistelmä, jos teharit ja kaikki, että koneessa on potkua, mutta prikalla sitten kuristetaan välitykset liian lyhkäsiksi. kone huutaa hulluuteen saakka matka-ajossa ja riski kiinnileikkaantumiselle kasvaa.

lasssi

No onko muit vaihtoehtoja ku prika laittaminen? ja jos vaihtaa kevyemmät rullat lähteekö siitä nopeutta parisen kilsaa?
Entä mites noi nappirajottimet toimii skoottereissa kun jotkut väittää että pätkis liikaa yms.

A_sentaja

Voisin esittää vastakysymyksen.. Miksi virittää mopo ensin lentoon,jotta sitä pitää kuristaa???? Aina virittäessä otat tietoisen riskin,jotta nopeus menee sakkorajalle...;) Vauhtia voi säädellä sillä kapulalla,joka on tangossa ja ratsian sattuessa vain toivoa jotta käryä ei kävisi.. Voin rehellisesti myöntää,jotta kaikki omat moponi on olleet enemmän tai vähemmän viritettyjä,mutta liikenteen seassa oma ajokäytös on maltillista, joten ei ole ollut mikään kyttämagneetti...;) Eikä tässä iässä enää edes joudu poliisin testattavaksi niin herkästi.. tänä kesänä minut pysäytettiin kaksi kertaa, ensimmäisellä puhallutettiin ja toisella kertaa kyseltiin papereita ja totesivat vain,että olen sen ikäinen etten tarvitse mopokorttia.. ei muuta, toivoteltiin vielä hyvät kesät..:)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eetuboi

Itsellä on pro replica + varisäädöt ja prikka kiinni eikä se mitään huuda jos et aja kaasu pohjas kokoaja. Ajat pinta-puol kaasulla matkat nii ei varmana ole mitään haittaa

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Eetuboi - 31.08.15 - klo:21:12
Itsellä on pro replica + varisäädöt ja prikka kiinni eikä se mitään huuda jos et aja kaasu pohjas kokoaja. Ajat pinta-puol kaasulla matkat nii ei varmana ole mitään haittaa

ei tietenkään huuda, jos ei aja kaasu pohjassa. mutta ei se sillon kuljekkaan. jos mopo on prikalla rajotettu maksimi vauhtiin esim. 60, niin ei se sillon osakaasulla ja pienemmillä kierroksilla kulje kuutta kymppiä. jos se taas rajotetaan suurempaan maksimi nopeuteen, niin voi osakaasulla ajella kuuttakymppiä ilman, että kone huutaa. mutta sillon sen huippunopeuskin on paljon suurempi.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 01.09.15 - klo:11:07
Lainaus käyttäjältä: Eetuboi - 31.08.15 - klo:21:12
Itsellä on pro replica + varisäädöt ja prikka kiinni eikä se mitään huuda jos et aja kaasu pohjas kokoaja. Ajat pinta-puol kaasulla matkat nii ei varmana ole mitään haittaa

ei tietenkään huuda, jos ei aja kaasu pohjassa. mutta ei se sillon kuljekkaan. jos mopo on prikalla rajotettu maksimi vauhtiin esim. 60, niin ei se sillon osakaasulla ja pienemmillä kierroksilla kulje kuutta kymppiä. jos se taas rajotetaan suurempaan maksimi nopeuteen, niin voi osakaasulla ajella kuuttakymppiä ilman, että kone huutaa. mutta sillon sen huippunopeuskin on paljon suurempi.

Roxissa, ainakin 2000 vm alkupuolen vakiovari antoi rajoittamattomana n 80km/h. Prikka ja hukkaputki tiputti sen hikiseen 45-50. Vakiona tuo varin toiminta olikin ihmeellinen kun kiihtyi ensin hyvin ja sitten ei mitään. Variaattorin kanssa saat tehdä aina nopeuden ja kiihtyvyyden kanssa komromisseja, viritit tai et. Miksi edelleenkin nuoriso täällä mainitsee myös vaihtaneensa kytkimen pienet jouset jäykempiin... Sillä toimenpiteellä ei ole normikäytössä, kuin huonontava vaikutus,, kone huutaa liikennevaloissa ja kuski potkii jaloilla vauhtia. Kuulostaako tutulta...;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eetuboi

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 01.09.15 - klo:14:30



Roxissa, ainakin 2000 vm alkupuolen vakiovari antoi rajoittamattomana n 80km/h. Prikka ja hukkaputki tiputti sen hikiseen 45-50. Vakiona tuo varin toiminta olikin ihmeellinen kun kiihtyi ensin hyvin ja sitten ei mitään. Variaattorin kanssa saat tehdä aina nopeuden ja kiihtyvyyden kanssa komromisseja, viritit tai et. Miksi edelleenkin nuoriso täällä mainitsee myös vaihtaneensa kytkimen pienet jouset jäykempiin... Sillä toimenpiteellä ei ole normikäytössä, kuin huonontava vaikutus,, kone huutaa liikennevaloissa ja kuski potkii jaloilla vauhtia. Kuulostaako tutulta...;)

Mulla kun oli vakio kytkin jouset nii hyvä että pääs liikkeelle pro replican kanssa ja sit ku laitoin jäykemmät nii pääsee sentää liikkeelle, eikä kyllä huudakkaan.

tatza

Lainaus käyttäjältä: lasssi - 02.08.15 - klo:16:09
No onko muit vaihtoehtoja ku prika laittaminen? ja jos vaihtaa kevyemmät rullat lähteekö siitä nopeutta parisen kilsaa?
Entä mites noi nappirajottimet toimii skoottereissa kun jotkut väittää että pätkis liikaa yms.

Tän saman ongelman kanssa olen tässä jonkin aikaa pähkäillyt, Vespa S50 2t. En ihan tarkkaan tiedä mitä tähän on tehty, koska ostin tän muutamalla satasella kyljet rypyssä. Technigasin putki ainakin on ja kaasarissa +läpissä on rajoittimia paikallaan. Mutta kuitenkin, kulkee ilman poistamaani prikkaa 70-80 ja kuuttakymppiä menee neljännes-puolikaasulla. Ihan mukava ajella, kunhan vaan muistaa ajella 50-60 ja rajoitusten mukaan. Poika ja poliisit eivät kuitenkaan aina noin tee, vaan päästelevät remmi kireällä.

Kierrosten rajoittaminen ei ole oikein ratkaisu, koska sitten on meno aika takkuista kun ei mene mäkeä ylös tai kiihdy mihinkään kierrosten puuttuessa rajoittimen takia. Ois toki hienoa, jos se rajoitin olisi GPS-perusteinen, mutta se on RPM-perusteinen. Prikan kanssa taas kiertää kuin RC-auto ja kulkee kuuttakymppiä kummiskin.

Mun auto kulkee yli kahtasataa pitkälti, mutta ei se poliisia haittaa. Miksei mopollekin voida vaan määrittää maksimiajonopeutta? :)
ss 200px / px 177dre / s 50-2t / prima nv125 / xv virago

pera8x

mopon vauhti on varmaankin sen takia rajotettu, että se on nuoren ihmisenalun ensimmäinen moottorikäyttöinen menopeli. teoriassahan se olis ihan jees, jos mopo saisi kulkea niin kovaa, kun huvittaa, mutta ajoneuvokohtanen maksiminopeus olisi mopossa vaan rajana vaikka 50. 15 vuotiaalla ei aina vaan se järki toimi samalla tavalla, kun aikuisella, että taitaisi aika moni ajaa sitten täysiä vähät välittämättä nopeusrajotuksista. nuorethan ne kaahaa autoillakin. niin minäkin tein. ymmärrän kyllä noita nuoria siinä suhteessa. se ottaa oman aikansa, ennenku rauhottuu. mulla kesti n. 25 vuotta ennenkun kaasujalka/käsi keveni. nimimerkillä kortti ollu kuivumassa niin monta kertaa, etten enää edes muista..