Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten valmist. osien yhteensopivuus

Aloittaja Coastside, 23.08.08 - klo:20:00

« edellinen - seuraava »

Coastside


Vanne 1. (?)        2. (Zoner -06)            Klikkaa kuva suuremmaksi.


Päällisin puolin samanlaiset mutteivät ole vaihtokelpoisia. Mittarin pyörän hahlo erikorkuinen.  Eri valmistaja. Jarrulevy, joka muuten käy vaihtaa, on eri tasossa ja renkaan saanti vanteelle on eri suuren työn takana.

Zoneriin käy sovittaen Baotian vanteet, paitsi mittarinpyörittimen osalta, jonka voi saada toimimaankin, mutten kokeillut koska käytän digimittaria. Soviteholkit akselille saa asettamalla pyörä akselille ja jarrusatula kiinni ja mitaten holkkien mitat vaikka puutappia vuollen siihen väliin, josta sitten holkin pituus. Jarrusatula kannattaa putsata ja sovittaa vanhalla pyörällä ensin.

--------------------------------------------------------------------------

Peugeot V-Clic vanteen ja pyörittimen ja jarrun malli on sama kuin Zonerin. Siitä tosin on joku silver edition jossa on 170 mm levy?

EDIT: Jos esimerkiksi vanteen malli on eri niin osaa varautua erillaisuuteen, mutta kun se näyttää samalta ja vasta purettujen osien vertailu tuo eron esiin.

Tähän ketjuun voi  huomioidaan yhteensopivuudesta tai sopimattomuudesta kirjoittaa, kun se on monien yhteinen etu välttää väärät hankinnat
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#1
Tuo vanne 1. on sama kuin Myllymäen myymässä Fude Elegancessa etuvanne. Mikäli tuo etuvanne on. Hahlot viittaavat ainakin matkamittarin pyörittimeen, jollaisen jo kerran fixasin omassani kuntoon. Todennäköisesti saman lafkan Fude Classicissa on sama.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

purgiaali

Tänään oli Solikasta etupyörä irti. Oli tuon ekan näkönen

Hemmo

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 23.08.08 - klo:23:40
Tänään oli Solikasta etupyörä irti. Oli tuon ekan näkönen
Luulin ettei solikassa ole 10 " vanteita.  ;D

purgiaali

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 24.08.08 - klo:00:37
Luulin ettei solikassa ole 10 " vanteita.  ;D

Tosiaan 12" pyörät solikassa on. Tuota mittarin pyöritys osaa vain katselin.

Coastside

Nopeusmittarin pyörittäjiäkin on ainakin kolmea eri mallia joissa sen kiinnitys sekä vaijerinkiinnitystapa vaihtelee. Vanteen hahlon korkeus voi olla eri.

http://www.jm-racing.fi/images/9-060200A%20p_0603_0be.jpg
Baotianiin
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

Mulla on 2. vaihtoehdon näköinen vanne Qinqgi 05:ssa.
Vastaavia vanteita on 12mm ja 10mm akselille sopivia eli vaikka mittarinpyöritin sopisi niin akselin halkaisija kannattaa mittailla ennen uuden vanteen hommaamista.

jalat

#7
Polkustartin osissa on eroja.

Vaihdoin 2003 vuosimallin Zhongyu Fude TCBPD skootteriin tuon osan ja varastosta löytyi jonkun toisen (tuntematon merkki ja malli) kiinalaisen skootterin vastaava osa. Tuo varastosta löytynyt osa oli paljon kapeampi hammastukseltaan eikä sopinut, koska hampaat eivät ottaneet kiinni siihen puolikuun muotoiseen polkustarttiosaan. Eli tästä voisin veikata että noita puolikuun muotoisia starttiosia on myös halkaisijaltaan isompia, jotka ehkä käyvät sitten tämän kapeamman osan kanssa.

Joten jos olet uusimassa vain jompaa kumpaa osaa etkä koko poljinstarttijärjestelmää, niin vanha osa mukaan kun menet kauppaan hakemaan uutta. Stormilta löytyi yhtä mallia ja se oli juuri oikea ainakin itselle.

Ja noissa prikoissakin on myös eroja. Tuo U-muotoon väännetty osa on toisissa kapeampi ja toisissa leveämpi. Leveämpi palauttaa paljon nätimmin polkimen ylös. Vaikkei sen pitäisi vaikuttaa, mutta se pitää paremmin tuota itse ratasta paikallaan. Tuo kapeampi liikkuu pari milliä rattaan mukana pyörien ja palauttaa jalan paljon nykivämmin ja jumittavammin ylös. Joten otin vanhasta sen leveämmän uuteen rattaaseen kiinni ja hienosti toimii.

Tässä kuva kahdesta erilaisesta polkustartista
http://i39.tinypic.com/5d1c7n.jpg
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tommi

#8
Kuinkahan montaa erilaista nopeusmittarin vaijeria näissä kiinalaisissa oikein mahtaakaan olla? Esim. Viri ja Vara myy kolmea vaijeria ja yksikään ei käy tähän omaan mopooni. Ainakin neljää erilaista siis on tarjolla. Voisivat edes ilmoittaa vaijerin pituuden niin tunnistaminen olisi helpompaa. Tilasin Viri ja Varasta vaijerin niin se oli liian lyhyt eikä renkaaseen tuleva pää edes mahtunut paikoilleen.

Vasemmalla vanha vaijeri ja oikealla se väärä. Pituutta pitäisi olla ~97cm.



Edit: Jo löytyi, jos tiedot/kuva pitää paikkansa niin tuon pitäisi käydä -->

http://www.motozone.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=12591


tommi

Noita puolikuun muotoisia hammasrattaita on myös kahta eri toteutusta, toisessa on täyspyöreä reika ja toisessa puoliympyrän muotoinen. Jostain syystä tuo puoliympyrän muotoinen versio tuntuu kestävän paremmin, vaikka toisin luulisi. Tuo alempi versio petti hyvinkin äkkiä hitsauksestaan ja alkoi pyöriä tyhjää.


tommi

Kylläpä menee vaikeaksi tämä mittarivaijerin metsästys, ei käynyt tuo MotoZonen vaijerikaan. Pituus oli kyllä oikea mutta renkaaseen tuleva pää ei mahdu paikalleen. Siis näitä on nyt ainakin viittä eri mallia. Pitäisi siis löytää n. 97cm pitkä vaijeri jossa renkaaseen tuleva pään halkaisija ~12mm. Kenelläkään vinkkiä mistä löytäisi?

Coastside

Onko se kuori ehjä? Jos pituus on sama niin vaijerin voisi ehkä vaihtaa siitä uudesta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#12
Kuori on juuri sen verran ikävästi taipunut/rikki ettei viitsisi laittaa uutta vaijeria vanhaan kuoreen. Sitä itsekin ensiksi suunnittelin mutta pelkään ettei kestä pitemmän päälle.

Pakkohan tuohon on jostain löytyä sopiva vaijeri. Sama vaijeri on esim. MTX-2 skodessa. Ja varmasti monissa muissakin malleissa.

Edit: Mittasin tarkkaan nuo vaijerit ja se MotoZonen vaijeri on 96cm ja tämä omani 97cm joten ei se pituuskaan ihan täsmännyt. Kokeilin sitä uutta sisävaijeria vanhaan kuoreen niin jäi lyhyeksi juurikin tuon 1cm joten eipä se vaihto olisi edes onnistunut.

Coastside

139QM moottoreihin on lukuisia eri mitoituksella olevia kansia. Palotila, kanavat ja lisäkanavat poikkeavat toistaan puuttuen joistain kokonaan. Venttiilikopat poikkeavat myös toisistaan. Nokka-akseli koneistoineen sopii ilm. vaihtaa ristiin kaikkiin?

Jos on ostamassa uutta kantta, on hyvä tarkistaa palotilan koko, ja kanavien aukkojen koko. Valmistusvikana olen kohdannut vinoon sijoitetun tulpan ja hyvin suuria valuvikoja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#14
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.06.10 - klo:12:15
139QM moottoreihin on lukuisia eri mitoituksella olevia kansia. Nokka-akseli koneistoineen sopii ilm. vaihtaa ristiin kaikkiin?


Näin luulisin. Joku kertoi täällä joskus että oli kirinyt nokkapukkia ja se oli haljennut  :-\ Melkeinpä uskaltaisin väittää että oli laittanut sen väärinpäin. Silloin se saattaa hyvinkin murtua. Siinähän on selvät merkit kumminpäin se tulee ja jos laittaa väärinpäin niin sitä saa suorastaan survoa paikalleen. Ainakin mulla ottaa venttiilijousiin kiinni pukin toinen pääty jos laittaa väärinpäin.

Noissa kansissa on tosiaan eroja, mulla oli vakiona MTX-2:ssa (2006) 20mm imuaukko ja pakoaukkokin oli normaalia suurempi, jotain ~18mm. Tossa toisessa Baotian mallissa, sekin vuoden 2006 mopo niin siinä oli 16mm molemmat aukot. Tehoiksi ilmoitettu jälkimmäisessä 1,7kw ja edellisessä 3.1kw. Tuskin noi tehoerot kuitenkaan selittyvät pelkästään noilla kansilla. Näihinhän ilmoitetaan noi tehot miten sattuu.

P.S. Koneet ei käy keskenään, pakoputken & iskareiden ripustus on toteutettu eri tavalla. Ja vetoakselikin on erimittainen, esim. siinä pisimmässä mallissa on selvästi pitempi vetoakseli koska sen pitää ylettyä sen tukivarren läpi johon tulee iskari kiinni. Tosin noita pitkiäkin koneita taitaa olla sillä lyhyemmällä akselilla, kaikissa malleissa kun ei ole kahta iskunvaimenninta. Kinkkiseksi menee joka tapauksessa jos alkaa vaihtelemaan koneita keskenään.